söndag 6 november 2011

Bleikas tillkommande



















Bleika ska paras på kommande löp som borde bli i december/januari. Den hane jag valt har jag haft ögonen på under flera år och jag har från icke Gordon setter ägare från flera håll fått info om denna hund och att jag borde hålla ett öga på honom.....  För det är ju så att om man vill ha objektiv info om sin egen ras ska man fråga de som har någon annan  ras inom vår miljö.
Jag har nu bestämt mig för att använda Taiko 
(Targa-NJCH Graneskogens Amigo) som bl a vann GS Cupen i VK förra året. Det ger mig en  bra magkänsla och det ska bli superspännande med denna kombination, självklart ska minst en valp bo kvar här med med sin mor.....  
  
Nu är det en gång så att det spelar liten roll hur bra jaktprovsresultat avelsdjuren visat, deras blodslinjer ska passa ihop och sedan tillkommer det en ägare till valpen som ska göra sitt. Jag menar att ägaren kan vara så mycket som 70 %.. Vissa kan alltid plocka ut det bästa som finns i hunden och får gång på gång fram hundar som lyckas, andra får aldrig till det oavsett vad som finns i hunden. De handlar om känsla och om  att kunna läsa sin hund, det finns inget säkert recept på hur man ska lyckas, det som fungerar på en hund fungerar inte på nästa men det är det som gör det så spännande. Varje "ny" hund är en utmaning....

3 kommentarer:

Miranda sa...

Hej Kina. Vad spännande det skall bli för dig och mig framöver med parning. Håller helt med att det är 70% hundägaren. Jag har misslyckats med en hund, men den jagade inte, det fanns bara spring i bena, då kan man inte göra så mycket mera )= Han har det bra hos sin nya ägare, så det känns skönt. Tänkte meddela att det finns en till med ridning i Ammarnäs. Samma koncept. Kanske du får bättre tur än vi ;-) http://www.ridiammarnas.com/se

Miranda sa...

Jo, du har ju hundar av samma ras som du sköter mer än väl, men jag känner till dom som har olika raser för olika jaktformer. Vet att dessa personer inte hinner med. Vet att du gör det (= Känner ibland att man kanske skall titta till hundens bästa och jag vet att du gör det! Kramen <3

Eva sa...

För mej som är ny innom gordon gebitet,men blivit "frälst" i just denna hund! så tycker jag det är intressant att kika runt lite på olika hundar! Taiko & Bleika är riktigt snygga hundar utseendemässigt.
Har ju haft andra jakthundaraser och vist hänger det på oss ägare,hur mycke vi lägger på träning dressyr och Jakt och god omvårdnad
Dert ser man ju hur bra du lyckas !