lördag 28 januari 2012

U-kullen

I dag är det 7 år sedan U-kullen föddes med tikarna U-Hell "Mim", U-Flax, U-Vear "Vera" och killarna Ulysses , Unique "Elvis", Udo "Zanto" & U-Max. 
Under vintern/våren ska det bli spännade att följa avkommorna efter Mim & Flax som är i stort sett lika gamla, de är nu ca 9 månader och det har kommit lovande rapporter från bägge kullarna.

Udo har sänt många hälsningar till sina syskon via sin matte i ett trevligt "brev". Även Mim hälsar till alla liksom naturligtvis mamma Hedda som numera njuter av en aktiv tillvaro hos sin xtra matte och husse i Funäsdalen.


Mim firade dagen med att ha en härlig friluftsdag, det blev en 2 timmars skidrunda där alla fick följa med , 2 spann med 4 i varje, Iona & Kazzan springer lösa. Kazzan först och spårar där det behövs, Iona är kökarl.

Det var trögt i  SM spåren i Östersund så dagen till ära la jag på glider.....  helt onödigt då båda skogsbilvägarna där vi brukar åka var plogade, dessutom var det onödigt bra glid ändå så hej vad det gick undan. 


Jag har även börjat introducera Prazzel som draghund, hon älskar att få jobba och är verkligen duktig.

Nu undrar många om det är klokt att börja dra med en 9 månaders unghund. Jag kan bara stå för min mening och jag har inga problem med det, så länge hunden jobbar utan tvång och tycker det är skoj. Dessutom är det ingen tyngd de drar utan det är mest att springa med och lära sig att anpassa sig till sina  kompisar i spannet. 

Som jämförelse kan man titta på husky hunda, de får börja tävla vid 18 (vissa 15 ) månaders ålder och innan dess ska de ha varit i träning och byggt upp sig ett längre tag, de jobbar både långt och tungt. Inbillar mig även att dessa är senare fysiskt utvecklade än vad våra hundar är.


Under dagens tur hittade vi en stackars tjöderhöna som hade flugit ihjäl sig på kraftledningen, det bärgades av en stolt Ditzie och får stå på middagsmenyn vid lämpligt tillfälle.






Inga kommentarer: