tisdag 7 februari 2012

Bleika och Taiko

Turen till Taiko i Mo i Rana  gick fint, det var ett smart val att köra under dagsljus, det vimlade av älgar under vägen. Jag räknade till 17 och undrar hur många jag inte såg.


Det uppstod direkt tycke mellan Bleika och Taiko, det blev parning redan under onsdagskvällen. Jag har en store fördel som har Kazzan som "teaser", han är en cooling som struntat i Bleikas uppvaktning i flera dagar med på onsdagsmorgonen hade han gärna varit medhjälplig :-)
Ny parning på torsdags fm innan vi tog en tur på fjället, det var skoj att få  se Taiko live på fjället och han gjorde mig inte besviken, trots att Bleika var i släpp samtidigt låg han ute och jagade och hade flera fina fågelarbeten . Jag hade även med mig Ditzie och Prazzel som sällskapsdamer så även de fick en fjälltur, Prazzel fortsätter att utvecklas för varje tur hon får.


Taiko är en hanhund något över medelstorlek med ett underbart psyke, lite nallebjörn över honom. Han visar stor samarbetsvilja med sin förare och även om jag nu såg honom på hemmaplan så syns det att han är en viltfinnare utöver det vanliga, en frisk resare och genomdresserad. Man ser att det finns ett starkt band mellan Taiko och hans ägare, att de är ett starkt team.


På fredagen blev det ny parning innan vi styrde mot Sverige igen och mot kylan. Jag stannade på vägen och lät hundarna rasta av sig innan den långa resan hemåt och Prazzel fick sig ett fågelarbete på 4 ripor, det var en bra uppladdning inför bilresan.


Taiko


















Taiko och hans familj var en trevlig bekantskap, i det huset hade hundarna det gott. Vi tackar så mycket för gästfriheten och trevligt sällskap.


Nu håller jag tummarna för att det ska bli valpar i början av April.


Den stränga kylan höll i sig hela vägen hem och pendlade mellan -30--35C, huvva vad kallt , dessvärre var även helgen kylig och det blev dåligt med träning för både mig och hundarna några korta prommisar på isen var allt och det känns i min rygg, 2 dars bilkörande och sedan  inte kunna vara ute och röra på sig det  är inte bra, min rygg är i ett  helt i låst läge.
Jag har inte ens hunnit prova mitt nya fartvidunder...men det får Ni höra mera om vid ett senare tillfälle.............



Taiko & Bleika
Taiko
Taiga  ( mor till Taiko)

Inga kommentarer: