tisdag 11 mars 2014

Valpköp på kredit??

SKK har kommit ut med en broshyr 
om avtal, finns här  , det som gör mig konfunderad är ett avsnitt om kreditförsäljning av hund. Enligt konsumentköplagen är en hundvalp likställd med vilken annan vara som helst typ en TV ( vilket i sig känns illa nog ). 

Om Du köper en TV på krita och inte betalar så kommer säljaren naturligtvis och hämtar tillbaka TV:n men Om du säljer en valp på krita har Du ingen rätt att hämta tillbaka hunden. Om Du inte har gjort en kreditprövning på köparen är risken att Du kan känna dig blåst på betalningen, Du har heller inte rätt att behålla stamtavlan som säkerhet .Detta känns helt bakvänt i min värld.
Jag tycker faktsikt att SKK borde arbeta för att ändra köplagen när det gäller sällskapsdjur.


Nu skulle jag aldrig sälja en hund på krita hur som helst , har man inte råd att betala valpen har man troligen inte råd att ha hund heller då valpinköpet är en liten kostnad i sammanhanget. 


Om man läser igenom informationsbladet slås man av att man som uppfödare har mest bara skyldigheter och få rättigheter. Jag inser att jag är otroligt lyckligt lottad som har sådana fantastiska valpköpare, så tacksam över det .




Inga kommentarer: