måndag 3 december 2012

Vad tar Ni för valpen där i fönstret .....

På senare tid har det blivit populärt med blandrashundar som får nya "rasnamn"  som Labradoodle, golden doodle, cockerpoo ( cocker/pudel) Yorki ( malteser/yorkshire terrier) shabrador osv, det som är spännande är att dessa blandningar avlas fram helt bevisst.

Jag trodde i min enfald att att man köpte en blandras för att man inte hade "råd" med en renrasig hund, sedan kan man ifrågasätta logiken i det då inköpet av valpen oftast är den minsta kostnaden för hunden.

När jag tittar runt på blandraser visar det sig att dessa blandningar är lika dyra som renrasiga och väl meriterade hundar, våra Brittiska fågelhundar ligger på ett pris mellan ca 8000-12000.

Dessa blandningsraser kan kosta 10000-12000 vad sägs om blandningen bulldogg/stafford för 11000- eller rottweiler/stafford för12000- 
eller alla dessa småhundar som när  det finns Chihuahua med i blandningen kan kosta 10000-12000

All buisness bygger på att en sista idioten ännu inte är född och det stämmer säkert för det här måste vara väldigt god affär för "uppfödaren". Jo då, de kallar sig uppfödare och vissa har tom "kennelnamn" , köparen får en handskriven stamtavla, det kan tom stå i annonsen att valparna är registrerade dvs att de finns i jordbuksverkets register.

Säljaren av dessa valpar har inga utgifter för sina hundar förutom det dagliga ,de behöver inte meritera sina hundar, oftast så finns tikens partner i samma hem eller hos grannen.

Jag tycker absolut att man ska betalt för dessa blandningshundar, inga djur ska vara gratis, det som är gratis är inget värt. Men att dessa valpar kostar lika mycket som våra renrasiga , arbetande hundar som vi åker land och rike runt för att meritera på jaktprov och utställningar, för att inte tala om all den tid vi lägger ner för att träna och jobba med våra hundar det känns inte bra.
Om vi med renrasiga väl meriterade hundar ska följa med i prisutvecklingen skulle våra valpar ligga på ett pris på en  bit över 20000-, vilket är en omöjlighet, jag tycker att vi börjar nå gränsen när det gäller valppriser på 12000-15000.

Lika illa är det med de  som parar sin renrasiga  omeritrade tik med någon hane av samma ras i närområdet/bekantskapskretsen även han omeriterad för att sälja dessa valpar för fullt pris, snacka om att åka snålskjuts på oss som jobbar med rasen !!!! 

Men så länge det finns köpare som betalat överpriser för blandraserna  kommer det naturligtvis att fortsatt födas planerade blandraser. 


Jag vet att det finns blandraser som är helt bedårande söta och även duktiga arbets hundar, jag såg häromdagen en bedårande liten valp som var en blandning mellan Cavalier, engelsk cocker och amerikansk cocker, jag hade kunnat köpa den för de 5000 den kostade för att ha som maskot......... så charmig var den :-)

Jag har alltså inget mot de som köper en blandras för 5-6000 för att de inte har råd att betala mera och de kanske vill ha hund som sällskap, sporta med eller jobba med.

Irriterar mig även på  alla djurannonser som nu florerar där det i texten står julklapps valpar, den perfekta julklappen osv.....   Jag undrar hur många av dessa hundar/katter och andra djur som säljs som julklappar som blir omplacerade, avlivade, lämnade vind för våg när de inte är söta små valpar/kattungar längre..........    

Ja,det var dagens klagan :-)

Nu ska vi ut i kylan, friskt och härligt med vinter!!

Ha en fin dag !!





2 kommentarer:

Unknown sa...

mycket bra skrivet! kram i massor

Miranda sa...

Bra skrivet Kina! Många har hörd av sig till mig om att få para med Thai. Ägare till omeriterade tikar. Klart att det blir lättare att sälja en valp där ena föräldern är högmeriterad....

Sen kan jag många ggr. tycka att det skall finnas "förarbevis" för den som vill köpa en hund...

Tänker på min f.d. vännina som har avlivat två hundar på ett år, med motiveringen att hundarna var aggresiva....Blir så upprörd då jag tänker på det. Hoppas verkligen att denna människa kommer att ha svårt att få tag i nån hund i framtiden.

Det är nog många hundar som blir avlivade i onödan!

Är mest besviken på hon som avlivade sista hunden till ovannämda person på så lösa grunder (ny utbildad veterinär!)

Har aldrig sett nåt agressiv i nån av dom hundarna, mera hos ägaren!

Ja,det var min dagens klagan :-)

Ha en fin dag ♥