onsdag 14 maj 2014

Jag har läst.......

Jag kan inte påstå att jag är en grundlig läsare av hundsport, normalt så bläddrar jag snabbt igenom tidningen och konstaterar att det stod inte mycket av intresse den här gången heller, massa utställningsbilder -och reportage bara.

I nyaste numret var det en fin bild på framsidan på jaktretrivers som jobbade, det reportage läste jag i alla fall.
Jag brukar skumma igenom SKK i focus för att se om det är något nytt man bör veta eller hålla reda på. I det här numret fick men veta att det går att själv skriva ut sina CACIB från alla utställningar, nu är inte jag den som precis åker runt på internationella utställningar men förra året var jag faktiskt till Litauen. Naturligtvis måste jag testa om det fungerade, sök på www.fci.be  klicka på resultat och sedan blir man guidad genom sökfunktionen, det gick hur smidigt och lätt som helst, skrev ut Tasha's CACIB diplom på lite finare papper....vad jag nu ska med dem till, jag sätter ju inte ens upp mina jaktprovsdiplom , men måste ju testa :D

Det stod andra betydligt allvarligare och tråkiga saker i denna spalt också, det KAN ev. bli så illa att SKK (CS) pga av olovlig träning av någon /några Norsk(a) klubb(ar) kommer att förbjuda Norska fågelhundar att starta på våra jaktprov .....  Väldigt illa om Ni frågar mig, vad blir svaret på det från NKK, förmodligen att vi inte kommer att få starta i Norge på prov....  SKK anser att det är så få av oss som startar i Norge så det spelar ingen roll ??!!!! För mig spelar det stor roll, jag och många andra uppfödare av våra raser hämtar sitt avelsmaterial i Norge samt har mycket utbyte med vårt grannland med valpträffar, jaktprov, utställningar klubbträffar osv. Ska inte jag kunna starta mina hundar på jaktprov i Norge och samtidigt få se andra hundar än de jag ser hemma, kanske hitta en ny intressant hanhund , mäta mina hundar mot de bästa i Norge, ska inte jag kunna göra det för att en ytterst liten klick inte kan respektera en överenskommelse mellan våra  nordiska länders Kennelklubbar ? Eller ska jag inte kunna få se en Norsk hund på ett svenskt jaktprov ?
OM beslutet om startförbud för Norska hundar på våra jaktprov klubbas igenom den 7 juni, då får den stora massan lida för att några få inte sköter sig, de som inte har skött sig lider knappast av detta straff då de förmodligen inte startar sina hundar på jaktprov. Det är väl inte vi som ska straffas utan de som inte kan sköta sig!!
En otroligt trist utveckling, jag trodde att vi höll på med hund och hundsport för att det är det roligaste vi vet, men det handlar mer och mer om politik på det ena eller andra planet.

Det jobbas från både svenskt och norskt håll för att hitta en lösning, jag hoppas nu att SKK och NKK kan komma överens så att vi kan fortsätta vårt samarbete och utbyte med våra grannar i väster säger hon som bor i Östtröndelag ;-)

Här finns bakgrunden   till beslutet



Inga kommentarer: