söndag 11 maj 2014

Ny säsong

Då är utställningssäsongen igång och det droppar in många fina resultat på Zettertjärns hundar.

Själv tog jag turen över gränsen till Malvik, det är alltid trevligt att ta en tur västerut, helst den här årstiden då man får möta våren i form av utslagna björkar och gröna gräsmattor när vi fortfarande har mera vinter än vår.

I går hade jag med mig Qajza och Mella över, Qajza ska nu få vara hos broder Qaxzig och pappa Rotax ett tag.

Dagen blev verkligen över förväntan först ut var U Cocco ( Häxza-Faun) som startade i juniorklass, hon fick ett blått band och VG, mycket nöjd ägare och uppfödare, Cocco kommer att utvecklas med ålder och tid men någon vänstervarvsstjärna tror jag inte hon kommer att bli, hon ska samla sina poäng på en helt annan arena..

Qaxzig var ensam i sin klass bland han hundarna och fick EXC, fick konkurera mot en Championhane och vann och fick sitt första CERT. Fantastiskt skoj, även Qaxzig har lite att växa i.

Sedan var det Qajzas tur förd av Kenneth fick hon EXC, hennes första, Qajza har stor utvecklingspotential och får nu stå på tillväxt några år vad det gäller utställningsringen.

Qaramella fick också EXC, vann konkuransen och fick Cert:et.
Därmed skulle kullsyskonen efter Resdalens Rotax och SEUCH Z. Ditzie Mimsdotter tävla om BIR & BIM, det var Qaramella som vann idag....ooootroligt skoj, det hade jag absolut inte förväntat mig, de är ännu unga.

Mella blev även BIS 3:a efter Braque de bourbonnais och Irländsk setter.















En supertrevlig dag med valpköpare och nya och gamla bekantskaper, det var helt klart värt den tidiga morgonen.

Andra som varit på utställning är Z Razk (Mim-Pai) som blev BIR i Umeå, det var en toppenpresent till matte Nina på hennes födelsedag. GRATTIS till Er båda.

På fellesutställningen i Lilleström förra helgen ställdes Vanilla (Bleika-Basile) i juniorklass med EXC och 1 Kk
Z Rejz (Mim-Pai) fick där sitt 2:a CERT av två möjliga. 



I valpklassen ställdes Xelent (Nikez-Brando) där han blev BIR valp och BIS 4:a valp, vilken kanonstart för X valparna. Jag har tidigare sagt att jag tror att namnet på en hund har betydelse och i det här fallet stämmer det absolut, så sluta nu att kalla honom för Balder som vilken "bonnhund" som helst :D :D 
Xelents kritik:
Særdeles lovende valp som allerede har godt kjønnspreg. Rasetypisk hode, gode proporsjoner og solid benstamme. Tilstrekkelige vinkler, godt hårlag og vakre farger. Utmerket gemytt.
Dommer: John Smedbakken
BIR/4.BIS


Några bilder från dagen i Malvik, TACK till Jeanette Bugge och Siri Bones för foton.











Inga kommentarer: