tisdag 16 februari 2016

Flyttdags

Då börjar det närma sig flyttdags för Ä kullen (Cocco-Siver) , i morgon är det veterinärbesök och i morgonkväll flyttar den första.
Ni som har hängt med kanske undrar varför de inte flyttade för en vecka sedan , då de blir 9 veckor i morgon. Tja, jag räknade helt enkelt fel på veckorna .....

Det finns de som säger att valpar inte ska flytta innan de har fyllt 12 veckor, jisssses säger jag , hur i fridens namn lyckas man tillfredsställa behovet av mänsklig kontakt och närhet, lusten att upptäcka och undersöka nya saker, miljöer osv hos 10 settervalpar i 12 veckor. Jag har fullt sjå att hinna med att mata, städa hundrum och hundbäddar, mocka, hundgårdar och deras ute arenan ,avamska, klippa klor , bilträna , ta dem med på upptäcksfärd i omgivningen och ge varje valp lite egen tid med gos och närhet och då är de knappa 9 veckor .

När jag släpper ut dem för att ta dem för att gå en liten tur är de så som en flock valpar blir , urkaxiga och far åt alla håll , de har varandra så de behöver inte mig, jag är glad att matsignalen = inkallning är väl intränad så de kommer när jag visslar.
Jag är helt mot att stänga in valpar på små utrymmen, i min värld behöver de får röra sig fritt redan tidigt i livet för att bygga upp kroppen och balansen. Den dagen de hoppar ut ur valplådan tar jag det som ett tecken på att de behöver större utrymme . Jag vet att det finns de som bygger på valplådan allt eftersom valparna tar sig ut men jag tycker att det blir det fel, valpar behöver utrymma för att kunna utvecklas. Mina valpar har inget valpgym, de har några leksaker men de bryr sig inte mycket om dessa, de leker och bråttas hellre med varandra, att gå på upptäcksfärd runt gården är spännade, vi börjar med kanske 100 meter men när varje liten pinne ska undersökas så tar det tid :)

Jag önskar de små juvelerna i Ä kullen lycka till med sina nya familjer, hoppas Ni lyckas fostra dem till att bli Er perfekta människa ♡♡♡

9 veckor går fort, bjuder på lite valpspam för Er som ids titta ☺



















Inga kommentarer: