söndag 31 oktober 2010

Busy























Får jag be om att få presentera Zettertjärns Busy Bee, Busy som hon kallas till vardags är en jakt cocker.  Cockern är en stötande och apporterande fågelhund.
Jag har fött upp 2 kullar med cocker. Mamman till A och B kullen heter Whaupley Skylark, vardagsnamnet är Kajsa.... Kajsa fick jag från UK i utbyte mot en Gordon setter. Kajsa kommer från de bästa working cockers linjerna i UK. En jaktcocker är en mycket lämplig hund om man är en aktiv person,de  gillar att vara ute i skog och mark , de är arbetsnarkomaner, älskar att arbeta , det kan vara apport, spår, jakt, agility, lydnad eller vad som helst bara de får jobba. Det är en liten hund med en enorm motor, en stor hund i litet format. Jaktcockern har lite gemensamt med Engelsk cocker spaniel, det är egentligen samma ras som utveckats åt olika håll. 



Dessvärre är det många raser som har gått det ödet till mötes ,  dess ursprungliga egenskaper har fått stå tillbaka för enbart skönhet, nu säger jag inte att det är så med Cockern , då jag vet allt för lite om rasen som helhet för att uttala mig om det. Sorgligt nog så håller detta på att hända med min favoritras Gordon settern , man ser allt oftare GS som är som små ponnisar, men päls som en afganhund och tom blick, dessa hundar döms ofta fram på utställning trots att det inte har de egenskaper som kännetecknar en stående fågelhund.

Jag har ett exempel när jag ställde ut en av mina absolut vackraste tikar, hon har fått CERT  & CK på alla sina utställningar förutom 2, en av dessa gånger var på Älvsjömässan för några år sedan. Den utländska domaren gav min hund en 2:a med motiveringen att hon var för liten (hon håller sig inom standard måttet) men att hon hade "good size for working .....  vad ska man säga ????  

4 kommentarer:

Dernole sa...

Ja vad skall man säga, tråkigt men sant... TYVÄRR. Synd att vi inte har samma regler som bordercollie för att få regga.

Unknown sa...

Helt enig med dig Helene. Vi borde ha ett working test som alla måste klara, (söksmönster i galopp,hitta fågel och stå) för att få ställa ut efter 24 månader :-)

Michael Fossum sa...

Kräv merit på jaktprov för jakthundar INNAN de får ställas ut, ställa ut kan man göra när hunden har visat sitt bruksvärde - enkelt och "greit". Problemet är bara att då går SKK i konkurs...Problemet med ett "working test" är att en massa oseriösa uppfödare då börjar kalla detta "test" för en jaktprovsmerit. Inom spaniels har man infört "grundprov" och då blir det plötsligt en merit, precis som vattenprov, spår etc. Nej, avla hundmaterial anpassat till tuffa prov och verklig jakt istället för att anpassa proven till dåliga hundar. Zettertjärns är ett glimrande exempel på hur det ska och kan se ut!

Unknown sa...

Michael, kul att se dig här ,Tusen Tack för berömmet :-)))
Jag är helt enig med dig och precis som jag befarade så används mentaltest på GS som en "merit" . Utställningsregler anpassas till att icke-jagande hundar ska kunna bli Champions osv. Dessvärre så är det ekonomi som får styra utvecklingen....