onsdag 4 juli 2012

D.A.P

För några år sedan blev Kazzan åskrädd, det tog ett tag innan jag förstod vad det var........Han har aldrig varit rädd för något men så blev  han plötsligt bli väldig hässig och ängslig en dag, han gick som en skugga efter mig och skulle helst sitta i mitt knä...efter några timmar började det åska och dundra, Kazzan tyckte att det var riktigt otäckt och var aldrig mer än 1 meter från mig ,helst skulle han ligga på mig. Jag kan erkänna att även jag tycker att det är otäckt med åska nu för tiden efter att ha varit med när åskan slog ner 5 meter från där jag var, möjligt att detta smittar av sig på Kazzan.


Vi hade flera sådana dagar med åska och dunder denna sommar, en dag var jag inte hemma när det började åska. Kazzan var inne i huset och lyckades då krångla sig ut genom ett fönster som stod på glänt , sedan tog han skogen hem till min mamma där han krafsade på dörren tills hon öppnade, sedan fick hon sitta i soffan med Kazzan tills att åskvädret dragit vidare.


Jag kom då på att jag läst om DAP (Dog Appeasing Pheromone) en produkt som  innehåller valptikens feromoner(på konstgjord väg)  som anses ha en lugnande effekt på valparna.
Jag ska erkänna att jag inte hade stor tro på att detta skulle funka på en åskrädd hund men det var klart värt ett försök. 
Produkten finns som spray, halsband  och en plugg att sätta i kontakten. Jag valde halsbandet , som sitter där det sitter oberoende var hunden är. 
Det tog inte många dagar innan det var dags för åskväder igen, jag hade inte märkt någon reaktion på Kazzan under dagen men precis när det åskade var han lite ängslig och ville vara nära. Allt eftersom sommaren gick så märktes han åskrädsla allt mindre. 
Det är nu andra sommaren jag har DAP halsbandet på och jag märker inget av Kazzan rädsla för åska längre, igår låg han tom ute när det åskade .
Jag vet inte hur det fungerar i andra sammanhang men när det gäller åska kan jag absolut rekommendera detta. 
Det skulle vara intressant att veta om det fungerar för hundar som är skotträdda, någon som vet ??








Inga kommentarer: