onsdag 17 oktober 2012

Nybörjare

Då är Killen såld och han kommer att få det superbra, är så glad att han kommer att bo nära och att jag får chansen att träffa honom ofta :-)

Jag vet att det finns uppfödare som är tveksamma att sälja valp till nybörjare, själv har jag inga problem med det. Alla har vi varit nybörjare en gång i tiden och de är ofta ambitiösa och söker kunskap.

Jag var själv ett "tveksamt" fall när jag köpte min första Gordon setter 1986 (!!!!) och se vad det har lett till :-))))

Hur som , det är enormt skoj och givande när nybörjare som dessutom bor långt borta och man inte har så mycket kontakt plötsligt sänder ett meddelande att den unga hunden startats på jaktprov och dessutom blivit premierad.

Ett sådant meddelande fick jag i helgen från matte Nina med Zettertjärns Råza (Z. U-Hell x Merkesdalens Pai) som startade på Vestfold proven och fick en 3 UK efter ett flott fågelarbete.  Den här dagen uppnådde inte sök och jaktlust den kapacitet som Råza normalt har men det är inte helt ovanligt att den unga hunden kan bli lite hämmad av allt stök som är  under ett jaktprov i form av många hundar och förare, att gå i koppel stor del av dagen andra förare som visslar och ropar på sina hundar osv.
Jag är helt säker på att vi kommer att höra mera från denna flotta ungtik som blir 1 år i slutet av oktober.

Även min lilla Junior/ Ask eller som han heter på papperet Zettertjärns Okey (Z. She x Z. Kazzan) var på samma jaktprov och fick sin första premie i AK, det blev en 3 AK då det var massor med fågel och det blev för många chanser, även den unga hanen kommer vi att få höra mera om.

Stort Tack till Er som lägger ner hårt arbete och mycket tid på att föra fram Era hundar från Zettertjärns utan Er vore min uppfödning inget ;-)

Råza

Ask



1 kommentar:

Miranda sa...

Vad härligt att Tazkill har fått ett nytt hem. Hoppas han får det bra. Nybörjare är oftast dom bästa köpare, för dom är liksom på hugget (= Grattis med framgångarna på dina avkommor. Kram till dig och dina vovvar. Ha en fin söndag!