tisdag 30 oktober 2012

På fältet

Förra veckan styrde vi ännu en gång kosan söderut mot rapphöns, fasaner och fältträning.
Vi lämnade snökaos och vinter mot soliga fält.
Hade verkligen tur med vädret, kalla nätter och soliga dagar med frusen backe gjorde det till ett stort nöje att springa runt på stubb och svartjord, rena hundar och kylan gjorde att jag inte hittat en enda fästing på hundarna, vilket annars är nackdelen med att åka söderut.

De som fick följa med på färden var Mella som blev introducerad för fältfågel, det tyckte hon var spännande och blev superpeppad på uppgiften , därför fick hon mestadels gå i koppel för att nöta in sittet .

Prazzel som hade start på Bolunda fick mycket tid på både rapphöns och framför allt fasaner som var en ny upplevelse för henne men det gick för det mesta bra, några hjärnsläpp blev det  men det ska en unghund ha annars skulle jag bli orolig :-)

Anji som heller aldrig varit på fält mig veterligen fick sig en aha upplevelse och vi fick avsluta med en perfekt situation på rapphöna. Anjis problem är att hon gärna ska ta det där extra steget som gör att fågeln lättar .... men vi jobbar på det!!

Bleika var med som sällskapsdam men naturligtvis fick även hon några släpp så att hon konserverar formen .

Som träningskompis och sparringpartner hade vi Pt Giga, ägaren vet vad jag sa den första träningsdagen..... återkommer till det ........ :-)

På lördagen skulle jag döma på Bolunda ,mitt första fältprov. 
Vaknade till en kall frostig morgon med -5 C , solen var på väg upp och vilken kanondag vi fick! Fina marker med varierande biotop och riktigt bra med fågel, dessvärre var vi lite oturliga på förmiddagen och fick inte utnyttja de fåglar vi hade som vi önskat.
På eftermiddagen bytte vi mark och nu hade vi fåglar som var mera med oss än mot oss :-)
Jag fick dela ut 3 premier, två ettor i Unghund samt en 2:a i Öppen klass, det hade kunnat vara flera premier då alla hundar hade fågel i sina släpp. 

Det var en positiv upplevelse att få döma på fältet, fördelen är att med en duktig markledare som vet var han har sina fåglar kan de flesta hundarna få sin chans på fågel. 
Något vi sällan kan erbjuda på fjället. 
Stort Tack till MFK , komissarien Jenny och hennes stab som servade, markledaren/ skytten Claes samt alla trevliga förare och duktiga hundar som gjorde denna mycket trevliga dag i marken.

Söndag hade jag start på Prazzel, vaknade upp efter en ännu kallare natt och en sol som var på väg fram ur diset. Det blev ännu en vacker dag på fältet....

Vi var endast 4 unghundar som startade, 3 GS och vår träningskompis Pt Giga.
På torsdagen när jag såg Giga i släpp för första gången sedan i september sa jag till "handlern" att hon får sin 1:a på söndag....    
Giga startade upp med ett fågelarbete redan på förmiddagen, reser precis och är lugn i flog och skott, nu blev det spännande!

GS Ztorm hade ett fint fågelarbete på fasan, villig resning och komplett lugn i flog och skott.

Då var det Prazzel och GS Zlatan som inte hade fixat sina fågelarbeten kvar till sena eftermiddagen, då vi hade en del otur med att domaren bl. a inte såg att Prazzel stod fick vi en ny chans på stubben. Först skulle några ÖKL hundar få en sista chans , det hände inte mycket mera än att de fick någon singelhöna på vingarna. De flesta hade nog lite tro på att 
våra unghundar skulle få till något så sent på eftermiddagen men jag litar på att min viltfinnare ska fixa det.
Prazzel försvinner in en remiss med skockor, jag springer runt för att se om hon står där....... och det gör hon, även Zlatan kommer till och tar ett stånd utan att kunna se Prazzel, kändes bra att få anmäla stånd på båda hundarna. Den andra föraren och domare kommer till , vi skickar på båda hundarna som reser villigt och precis, Prazzel är komplett lugn i flog och skott, Zlatan tar en liten sväng innan han lugnas. Så härligt när den där sista chansen lyckas!!
Resultatet av dagen blev 1 UKL/HP på Prazzel, 1 UKL/HP Giga, 1 UKL/HP Ztorm och 3 UKL Zlatan
Alla 4 unghundarna fick premier, lyckliga och nöjda ägare!!! :-)

Jag fick alltså rätt i min spådom om Barentsviddas Giga :-)

Zlatan och Ztorm med kennelnamnet  Glavaris är u. Zettertjärns Darling e. Sundowners Vain. 
Detta är 2 killar som Ni med avelstikar bör hålla ögonen på !!



Prazzel

Mella


Anji 


1 kommentar:

Jane Hagström sa...

Va fint skrivet Kina :-)
Ja, det var en helt magisk söndag på Bolunda.... en provdag som jag aldrig kommer glömma :))
Roligt också att se söta Prazzel, tjejen som sprider glädje & visar vad skåpet skall stå. Än en gång GRATTIS!!