fredag 9 september 2011

Hem ljuva hem

Då har vi varit hemma en par dagar, det var en trött och förkyld matte och rejält trötta hundar som återvände från 4 veckor i riplandet .
Hundarna gick in och la sig och låg på samma ställe 15 timmar senare, precis som vi slappnar de av när de kommer hem och njuter av vilan och av att få komma hem. Bleika som alltid sover i min säng kom nerskramlande från sovrummet 4 timmar efter mig , inte konstigt att hon var trött för hon har jobbat hårdast av alla. Jag är så glad och stolt över henne, hon är fantastisk på jakten, men det innebär även att hon tar sig friheter som gagnar jakten men inte stämmer överens med våra jaktprovsregler så vi får nog torrträna lite innan höstens första jaktprovs start :-)

















Sista dagen tog jag endast med mig Ditzie efter lunchen, hon missade en stor del av jakten då hon var på  sitt amorösa äventyr i Norge och träffade Rotax. Det var verkligen en boost för Ditzies självförtroende att det var bara hon som fick vara med matte och hon förvaltade tillfället mycket väl. Det blev  5 ripor fällda på en knapp timme med perfekta apporter och jag kunde se stoltheten i hennes blick.


















Häkza som nu är 3 år har utvecklat sig till en stabil och pålitlig jakthund, Häkza och Bleika har varit mitt första team och de har varit med ut alla dagar då det varit gästjägare.
















Godis (Gniztra), har lagt på söket och går tidvis mycket bra men är för ojämn, även hon skulle behöva en kick för självförtroendet,hon hade en bra avslutning med flera fågelarbeten men vi måste jobba lite mera med stoppet, det fattas några meter ännu.

















Lill-Tasha, går nu riktigt, riktigt bra men det är nog dags att börja hålla in henne annars blir det för drygt, oftast lydig men kan även busa till det rejält, ingen hund man kan gå och vara avslappnad med utan här får man vara på hugget, men jag gillar ju sådana hundar.....det är alltid spännande .....
















Nikez, har gått tillbaka lite söksmässigt men har å andra sidan visat sig väldigt lydig, vilket jag alltid säger är den rätta vägen för söket blir oftast stort nog vad det lider. Misstänker att några dagars vila i hemma i soffan på Frösön kan ändra situationen radikalt till nästa gång vi möts :-)
















Anji, går som tåget, fart och intensitet på topp, fortfarande lite före mycket spring, har inte nosen på kopplad hela tiden. Sekunderar numera, står om jag är i närheten annars kör hon upp fågel men respekterar.....  alltså STOR framgång. Vi jobbar vidare :-)
















Minst av alla, Prazzel (5 mån i morgon), vilken liten stjärna. Här gäller det att förvalta hennes inneboende egenskaper väl. Hon har en enorm fart för att  vara så ung, full kontroll på kropp och ben, sekunderar spontant, har haft 2  (korta) självständiga stånd på ripa som hon hittat själv och så klart full fart efter men vänder när jag visslar. Oj vad jag ser fram mot vårvintern med henne.

























Iona har varit hemma och vaktat duvorna, Kazzan och Mim's status är väl tämligen konstant, de vet vad de ska göra och sköter sig oftast *ler*










1 kommentar:

Anna sa...

Åh! Vilket härligt hundliv!!!

Kramar till Er alla!