torsdag 29 september 2011

Vilken helg!!!

Helt galet vilken helg vi haft på mina favoritmarker i Hemavan fjällen, jag är otroligt stolt och glad över mina tjejjer :-)
Men det är inget som gör sig själv, det ligger många , många timmars träning bakom mina hundar. Att lyckas med en fågelhund ( kan inte uttala mig om andra raser) kostar blod, svett och tårar plus en hel del pengar ;-)
Att var ute i alla slags väder , ger hundarna erfarenhet. För min del tror jag att det är väldigt viktigt att det jagas över hunden, det ger dem ett extra driv och vilja att hitta sin fågel samt massor av erfarenhet. Viktigt att hålla hundarna i trim året runt MEN det är även viktigt med viloperioder så de inte går sig less och tömmer sig på alla energi.Det ska vara skoj att både ha och vara  hund.



Vi tar det från början .... efter förra helgens urladdning för Tasha under söndagens jaktprov var jag ganska spänd på vad jag hade i kopplet under kvalet till Fjäll pokalen. Jag hade visserligen kört lite dressyr samt lagt ut någon duva hemma , vilket fungerade men det är något helt annat att komma upp på fjället.
I första rundan hade vi dåligt med fågel, det var endast en hund som hade ett fågelarbete med sig, jag var heller inte helt nöjd med Tashas sök.  I andra rundan får Tasha släpp mot PT Vetpoints Bruna Böna som hade fågelarbete i sitt första släpp, nu var det en annan Tasha som gick ut i sök, full fart i ett stort sök på bredden med mycket bra reviering. Det gav resultat i ett stramt stånd bara 50 meter framför mig, lite fundersam blev jag när jag bara såg en stor vattenpöl framför Tasha, jag reser på håll och upp flyger det en ripa och T kan stoppas i flog och skott. Senare tar Bruna ett stånd långt fram i marken, Tasha kommer flygande över kanten och jag visslar stopp men precis då löser Bruna sitt stånd, båda hundarna jobbar sig framåt och tar nytt stånd  samtidigt. Vi är fortfarande en bra bit ifrån och de får hålla sitt stånd länge, en stark prestation av 2 unghundar som båda visade att de är kalla i huvudet och inte låter sig stressas. De står i nedförsbacke och vi funderar lite på hur vi ska lösa situationen, vi chansar och står kvar nedanför hundarna  och reser på håll, båda reser djärvt, tror ni fåglarna flög nedåt som vi hoppats...Nejdå, uppåt flyger de och båda hundarna är taggade att följa efter men stoppas acceptabelt!! Nöjd var bara förnamnet :-)

Tjohoo, då var vi med i finalen med 2 fågelarbeten med resning.
Finaldagen var det otroligt svåra fåglar, inte blev det lättare av att vi gick i medvind, vi hade mycket fågel i luften men ingen hund fick till något trots att alla hade chansen. Men plus och minus under 2 dagar så blev Tasha placerad som nummer 4 i Fjällpokalen med 1 UKL/HP















SM kval går på samma marker som jag gått på under Fjällpokalens kval och final. Fantastiskt fina marker men det är en dryg transport sträcka att gå uppför i cirka en timme på blöt och lerig stig.
 Vi gick och vi gick, de fåglar vi sett dagarna innan var bara borta. Klockan 4 på em hade vi fortfarande ingen hund i fågel och SM finalen var i farosonen, det andra partiet hade exakt samma scenario!
Bleika var först ut i tredje rundan mot en Irländare, en bit in i släppet går båda över en kant och försvinner, jag springer upp och ser att Irländaren markerar för att så fästa stånd, jag anmäler stånd på den innan jag skyndar vidare för att hitta Bleika, jag följer kanten fram men ser ingen hund, jag är ganska säker på att hon står men var.... springer uppåt igen och där 200 meter fram i terrängen står hon med sin karaktäristiska skorpion svans.
Situationen på Irländaren blir avvecklad och domare och skytt skyndar upp mot mig, jag vågar inte gå fram till Bleika utan väntar på behörigt avstånd. Skytten och jag går fram , precis när jag ger resningsorder lättar det en stor kull precis framför Bleika som är komplett lugn i flog och skott,  det blir ingen fällning  och apport läggs ut (jag hade hellre fått fällning, gillar ej utlagd apport under hösten)
Jag låter Bleika följa domare med blicken när apport läggs ut, men jag ser att hon har focus dit fåglarna försvann. Hon fick en väldigt bestämd apportorder, hon vill gärna springa upp på kanten för att titta efter den flock som flög men jag kan vända henne och hon hämtar apporten och kommer in med den.  Pust, då kan jag andas igen.....
Då var det 2 hundar med fågel, senare i tredje rundan blev det ytterligare 2 hundar som fixade ett fågelarbete. Hadselöyas Ami vann kvalet med Cert , Bleika, blev nummer 2 med CK. När vi kommer ner till bilen är klockan 19 och vi hade då gått 2,5 mil, det kändes kan jag lova, en snabb middag och tidigt i säng för att ladda inför morgondagen.



Tisdags morgon vi fick sovmorgon då de flyttat fram uppropet till kl 8 !!!
För fjärde dagen gick jag samma stig upp på Jofjellet, Bleika hade första släpp. Hon var lite seg första minuterna men revierade fint och tog med sig marken, så upp över bäcken och där stod hon...hmmm  jag var tämligen säker på att det inte var någon hemma då det inte fanns tillstymmelse till scorpionsvans :-)  Men men vi hade fågel på samma backe dagen innan...måste chansa....dessvärre var det ingen hemma. Tjaha då var man direkt nere i källaren då. Efter första rundan var det endast en hund med fågel. I andra rundan är Bleika först ut igen mot den hund som har fågelarbete, nu är jag supernöjd med Bleikas sök hon får med sig massa mark , täcker marken fint och jag har koll på henne hela tiden, hon försvinner över en kant och blir borta, jag väntar en minut innan jag springer upp på kanten , och där står hon nere på myren,vi väntar in skytt och domare, Bleika avancerar fram till nytt stånd, reser villigt och jaktligt 2 ripor, helt lugn i flog och skott. Ingen fällning, utlagd apport igen, samma procedur som i går. Bleika går rakt ut och hämtar apporten , mycket bra , jag är väldigt nöjd :-)
Vädret denna dag är väldigt växlande med stark vind, regn och  hagel , några solstänk mellan regnskurarna. 
Andra rundan fortsätter och det är fågel i flera släpp men hundarna lyckas ej.
Det blir en tredje runda och Bleika är först ut igen, hon fortsättersöka mycket fint, en bra bit in i släppet försvinner hon för mig ganska långt ut, jag går fram för att leta efter henne och ser henne i stånd en bit fram i marken med partner bakom sig, vi ska resa tillsammans men innan vi kommer fram lättar det 3 ripor, båda hundarna helt lugna i flog och skott !!
Nu börjar jag bli rejält nervös, ingen hund lyckas få till något mera i tredje rundan, däremot åker flera ut för eftergång.
Domarna konfererar och de beslutar sig för en fjärde runda... Men åhhh   låt det ta slut någon gång, första paret ut och jag tittar mig runt men ......det är ju bara Bleika kvar, hon har ingen partner!!
Provet avslutas här , nu börjar jag förstå att jag och Bleika har vunnit Fjäll SM 2011 och jag är väldigt spänd på om hon får något tillägg...när domare säger att hon vunnit med Cert & Cacit då jublar jag......  Min älskade Bleika vinner inte bara SM hon blir även Svensk Jakt Champion. Bleika har alltid varit speciell för mig och det kommer inte att bli mindre efter detta. Naturligtvis fick hon ligga på duntäcket bredvid mig i bilen på vägen hem :-)



Tusen tack till Er alla som har trott på oss och för alla gratulationer på mail, sms & telefonsamtal


SE JCH Zettertjärns Bleika Ionasdotter är u: Zettertjärns Iona e: Tarock's Narvik
Bleika är mor till Zettertjärns Lill-Tasha far är Imingens Frost von Quintus





4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken spännande läsning, gillar bilden av dej och bleika.
Kram Helene

TvåÄndsStickan sa...

supergrattis. du och de 4benta är så duktiga.kram kram

Ewa sa...

Grattis är väl inte ord nog till denna prestation du är verkligen värd varenda merit!Låt nu Jaktchampion och lillskruttan sova på duntäcket resten av hösten. Kram Ewa

Unknown sa...

Tack Ewa, Birre & Helene. Bleka har sovit i min säng sedan hon var 8 veckor och det kommer hon att få göra fortsättningen också :-D
Kramar