måndag 3 september 2012

Höstveckor

Då har vi landat hemma efter några fina veckor på fjället med träning och jakt! Trots fantastiskt fina veckor är det ändå härligt att landa hemma, hundarna är eniga, de sover fortfarande djupt på sina mjuka bäddar , ja en och annan har även intagit soffan :-)

Bleika är i höglöp men det har inte hindrat henne från att utföra sitt uppdrag på bästa Bleika maner, det har ramlat en hel del ripor för min lilla prinsessa.

Häkza, har även hon skött sig men hon har stundtals visat upp att hon kan vara en storgångare, vilket inte alltid är så uppskattat av matten, men det bättrade sig på slutet ....

Ditzie kan även hon ta för sig rejält av terrängen , började med att fuska lite med apporten men efter en efter en eftermiddags jakt med bara henne så visade hon att hon behärskar även den diciplinen. 
Jag kan bara konstatera att hon är känslig för flocken och att hon behöver få känna sig speciell för att fungera som bäst, vilket jag egentligen visste men jag trodde att vårens särbehandling av henne då det bara var hon och jag skulle sitta i eller såkör hon bara med mig :-))))

Lilla Prazzel har haft många fina situationer med både omedelbara stopp och längre stoppsträckor, helt OK, hon är fortfarande ung och är jag nära så är hon oftast lydig. Hon är helt pålitlig i sin sekundering vilket göra att hon får gå mycket men egentligen inte har så stor chans att komma först på fågel då hon oftast får gå med betydligt äldre och mera rutinerade hundar men det är också en erfarenhet at ta med sig.

Qaramella har utvecklats massor under dessa veckor i både huvud och kropp, står och sekunderar och har ett riktigt fint sök där hon använder vinden fint i både mot och medvind, sidvinden har hon inte riktigt fått kläm på ännu men det kommer. Har dock ingen brådska med henne hon ska inte ut på prov innan vinter/vår så hon hinner få massor av erfarenhet innan det är dags.

Snygga Mim har visat upp ett klass sök denna höst, haft fina fågelarbeten, den ripa som ska hinna undan när hon reser får vara snabb !!

Tasha som jag trott har varit väl dryg i söket fick på sig astron för första gången och jag fick då se att hon inte alls går för stort, hon ligger på max 250-300 meter och har stenkoll på var jag är, däremot har hon en olat att alltid gå på fel sida om höjder och kullar så att jag inte ser henne därav min felaktiga slutsats. Jag lärde mig alltså något om min hund genom Astron och nu kan jag förebygga att hon vill försvinna över kanten. Säker i sin fågelbehandling, vi sliter lite med apporten men det började fungera sista dagarna.

Anji har ett flott sök men har lite bråttom , inte alltid nosen hinner med och då blir det stöt i stället för stånd, är dock lydig och har apporterat sin första ripa. 

Anja hade en fin jaktdag med Oktan som utvecklades till en prima jakthund den dagen och det fälldes flera fåglar i fina situationer för honom.

Regnkläderna har fått vara i vila under vår tid i fjällen , helt fantastiskt men det kommer nog till användning idag här hemma.

Finns mycket att berätta om våra dagar i fantastisk fjällterräng men nu får Ni hålla till godo med några bilder ,orkar inte skriva mera :-))

Vackra stilfulla Mim

Fullt ös , Prazzel

Det tilltänkta badet avbröts av godlukt i nosen på Prazzel

Anji, no comments :-)

Bleika apporterar

Hög svansföring på Bleika

Ditzie i fantastisk fjällterräng .....

Ditzie kommer närmare

Häkza

Apport, Häkza

Madicken apporterar

Prazzel, lika stilfull som mamma Mim

Prazzel i en kort paus

Där var hon igen...Prazzel

Prazzel du är en linslus

Prinsessan  Bleika 

Så här ser de ut




Madicken, säker fågelfinnare

Mimsan 


Perfekt rastplats

snabb flygt

Premiär

Mim och Prazzel (mor & dotter ) sekunderar Bleika

Vackra Mim igen :-)
Qaramella "Mella"

Mina juniortjejjer Mella och Prazzel
Bråttom

Inga kommentarer: