onsdag 7 november 2012

Höst avslut

Ber verkligen om ursäkt för att det varit så dåligt med uppdateringar här på bloggen men ibland kommer helt enkelt livet mellan !! Jag ska skärpa mig !!

Hösten kan väl sägas vara över nu och vintern är i antåganden, längtar till skidföre nu, vilket det förmodligen är i fjället men det får gärna bli snöföre här hemma också.Det är så enkelt att träna och hålla i gång konditionen på många hundar om man kan dra med släde och skidor.

Om jag ska sammanfatta höstens jakt och provverksamhet så var det ingen toppsäsong ur någon synpunkt. 
Jakten var bra med riktigt bra med fågel men det blev allt för kort men bonusen blev några dagars rapphöns jakt som hundförare där det fick ramla mycket fågel framför mina SKL hundar, superskoj och nyttigt!!

Provmässigt så har jag satsat på att starta i UKL med Prazzel och det har väl egentligen gått BRA :-)  
Hon har visat sig vara en mycket duktig viltfinnare och varit i fågel på alla sina starter utom helgens skogsprov.

Facit för Prazzel i höst är 1 UKL/HP fält, 1 UKL fjäll, 2 UKL fjäll, 3 UKL fält . 

Sista helgen startade jag alltså henne i skogen där hon gick utmärkt, synd att vi inte hade någon fågel i partiet. Men hon har förmågan att anpassa sig efter terrängen , vilket är en utmärkt egenskap. Vi får se hur hon utveckas till vinter/våren, hon är Unghund tills i April.

Jag har även dömt mycket i höst, har dömt alla dicipliner fjäll, fält  och skog. Måste säga att det var skoj att döma på fält där alla hundar får sina chanser på fågel, jag tycket faktiskt att det blir skittrist att döma när det inte händer något och hundarna inte ens får en chans att visa upp sig i fågel.
Kommer dock att ta det lugnt med dömandet till våren , då det är många hundar som ska till start, bl annat 3 unghundar, förutom Prazzel ska även Mella och Stållan vara i provform.

en liten Prazzel


Planerade kullar framöver är först och främst SE UCH Z Häkza som ska paras med Langsundets Faun, väntar på att hon ska börja löpa och kollar om hon kommit igång var och varannan dag. 
Har även planer på att para SE UCH Z Ditzie Mimsdotter till våren , har inte bestämt någon hane till henne ännu .

Funderar även på om jag ska ta en tredje och sista kull på SE JCH Z Bleika Ionasdotter, mina funderingar går då mot att gå utanför Norden när det gäller hanhund, har mina riktat mina blickar mot en hane som jag håller på och kollar upp.
Mera info om detta kommer när det är dags, Bleika ska löpa under tidig vinter.



1 kommentar:

Miranda sa...

Höst tider ger dåliga uppdateringar! Det finns väl annat att göra, eller hur? Ha det bäst!