måndag 7 oktober 2013

Tidig morgon

Den gångna helgen hade jag inte anmält på något jaktprov, kände mig rätt less på att packa bilen full och vara borta ännu en helg.

Man jag kunde inte hålla mig riktigt. På söndagsmorgonen (natten) var väckning ställd på 03.45, man kan undra hur det egentligen står till när man frivilligt kliver upp den tiden på en söndag.....  Det kanske kan förklaras med ett brinnande intresse :-)

Ryggsäck och unghundarna Mella, Stållan och Qajza fick följa med på turen ner till Ramundberget, jag fick lifta med F och slapp köra, otroligt lyxigt.


Kände att det blev för stökigt att gå med tre unghundar så F fick föra Mella i ett annat parti, det fungerade utmärkt, Mella har ett fint sök och är lydig och lättförd. Hon hade chans på fågel som inte alls var samarbetsvillig och det blev ingen premie trots fin kritik och att hon visade upp att hon var lydig. Det var för övrigt ingen i partiet som fick premie trots att alla hade chans(er) på fågel, fågelbeståndet var mycket bra.

Jag startade Qajza och Stållan. I första rundan var det ingen fågel i unghundarnas parti men då öppenklass hundarna var ute började det hända saker och det for fågel åt alla håll.

Stållan har verkligen utvecklats de senaste veckorna, söket har ökats på rejält bara sedan förra helgen. Lilla Super Ztar som förra helgen  var helt i hand och hade full respekt var i går hopplöst olydig i fågel men jag är Supernöjd med henne. Söket börjar vara på plats , hon hittar fågel ( stod tre ggr i går) så nu får vi endast bygga på dressyren lite till.

Qajza blev släppt på nyslagna fåglar vilket resulterade i stöt med full respekt, senare i släppet kastade hon sig i stånd och ripa lättar, Q är lugn i flog och skott.
I Qajzas sista släpp står hon igen i enris, partner är på väg in i situationen ( utan att kunna se Q) så jag skyndar mig att resa på håll, vilket hon gör villigt och precis, upp kommer två ripor och Q är lugn, därmed var 1 UKL nr tre i box för Qajza.
Även i vårt parti hade vi mycket bra med fågel och alla hundar hade sina chanser.

Qajza har därmed 2 x 1 UKL/HP, 1 UKL, 2 UK , 3 UKL samt semi i Norskt Derby på sin meritlista under året.
Jag har därmed  fört tre olika unghundar till 5 x 1 UKL under året.


Det ska bli spännande att se vad mina tre unghundar kan åstadkomma på fältproven om en dryg vecka. Jag hoppas att det ska bli Mellas tur att lyckas då, jag har fått dubbelstart på alla tre nästa vecka på Långtora.

Foto: Zettertjärns Qajza ( SE UCH Z. Ditzie Mimsdotter-Resdalens Rotax)






1 kommentar:

Rose-Marie sa...

Sååå snygg tjej! :-)