fredag 7 mars 2014

Vi vill flytta

Det finns fortfarande 2 pojkar av rasen Irländsk röd och vit setter kvar för omedelbar flytt. De är födda den 24/12 , snart  11 veckor

Det är robusta valpar med rejäl benstomme,väl byggda för arbete och med fina färger och teckning.
De är klockrena på inkallning, sitter och väntar på varsågod vid maten, mycket villiga att bära saker i munnen.
De har ett fritt liv med massor av plats att leka och rasa runt på,  de springer med i rasthagen varje dag så de är starka och har en väldigt bra kroppskontroll.
De är mycket sociala och trevliga, älskar att mysa. De har stor vana med andra hundar och är duktiga och tydliga i sitt språk mot andra hundar, med ett gäng tikar som är vana att fostra valpar har de fått läras sig hundspråkets alla grunder.

Efter att ha sett det mesta av det som finns av de röd/vita i Sverige som startas på jaktprov har jag mycket stor tro på denna kombination, precis som med mina Gordons vill jag ha hundar som har rejäl benstomme men utan att vara tunga, de ska vara starka och byggda för fart. Fart finns det i valparna, det kan man redan se.
Som jag ser det är problemet med många IRVS:ar att de är väldigt sena i sin jaktliga utveckling, det som Gordons var kända för, för nästan 30 år sedan när jag började med dem. Jag hoppas att jag med denna kombination ska kunna komma ett steg på vägen för att rätta på det.


Precis som med min Gordonuppfödning börjar jag nu med 2 på jaktprov omeriterade föräldrar men med nästan 30 årserfarenhet av stående fågelhundar tror jag mig ha god pejling på vad jag vill ha för egenskaper i en setter och jag anser mig även kapabel att bedöma att både Quazer och Anji har egenskaper som är värda att bygga vidare på. 


Om Du vill ha en IRVS pojke för jakt, friluftsliv, träningskompis och mysig familjemedlem, tag kontakt.

Foton tagna för några dagar sedan då de hittat en barfläck i skogen där det fanns massor av spännande saker att upptäcka.

















Inga kommentarer: