tisdag 16 december 2014

Jakten på den perfekta ryggsäcken

Jakten på den perfekta ryggsäcken pågår ständigt vilket innebär att jag har i alla fall flera än 2 ryggsäckar :)
En säck som jag är otroligt nöjd med är Vorn Gaupe, säcken rymmer endast 12-20 liter (rymden regleras med spännremmarna på sidan ) vilket för min del räcker mycket väl på en dagstur, har man som jag köpt till viltsäcken rymmer den några liter till (om inte viltsäcken är fylld med fågel :D)
 Det absolut bästa med denna säck är det geniala sättet att kunna bära bössan mitt på ryggen instucken i sitt eget fodral, på 2 sekunder har du sedan bössan i handen, med ett drag lossnar du spärren som sitter på vänster axelband utan att behöva ta av dig ryggsäcken.

Säcken har ett brett, stabilt och skönt bärbälte, flera fack och fickor så att det är lätt att hitta det man behöver, den sitter skönt på ryggen. 

Ett minus är att blixtlåset som öppnar säcken inte går i hela säckens längd utan endast runt den stora fickan (ni förstår va :-) ??) om man då har viltsäcken utanpå denna ficka  är det svårt att se vad som finns i huvudfacket.  Jag förstår att många gillar den jägargröna färgen , själv är jag inte lika förtjust i denna färg, har man tagit av sig säcken för att följa upp hunden i ett fågelarbete som ibland kan dra iväg en  bra bit, är det nästan omöjligt att hitta igen var man lagt ifrån sig ryggsäcken. Nu har jag oftast en hund liggande vid säcken så för min del löser det sig men hade gärna sett den i någon annan färg också.

Det finns även tillbehör att köpa till i form av fickor för bl.a ammunition, jaktradio, gps och en viltsäck på 8 liter.
Priset är ca 2500- , dessvärre är den ganska svår att få tag i då den säljer slut så fort den kommit in.

Jag är hur som supernöjd med denna säck både med och utan bössa på ryggen. Mitt nästa inköp blir den lilla väskan för GPS och radio som fästes i bröst och skulderrem.


Företaget som tillverkar denna säck heter Vorn Equipment, finns i Norge www.vorn.no








Inga kommentarer: