söndag 14 december 2014

Vad blir det för mat ?

Tänk vad lyxigt det är att kunna ha tillgång till ekologisk, närproducerat, naturligt viltkött från djur som levt sitt liv i frihet i sin rätta miljö och utan stress. Ibland händer det att någon av dessa djur hamnar i min frys och får bli till en god middag.
I går var det tjäder som stod på menyn.

Jag vet att många inte tycker om viltkött, de tycker att det smakar lever vilket troligen beror på tillagningen, någon har kokat ihjäl köttet och serverat något som ser ut som en grå , trist urkokt trasa på tallriken. Jag hörde på ett norskt radioprogram med en välkänd kock för många år sedan där han lämnade ut sitt bästa riprecept, ripan skulle koka i grytan i 1 1/2 timme......  urk säger jag men smaken är bekant som baken så det är säkert någon som tycker det är gott.

Det är många som frågat efter hur jag tillagar ripa/tjäder så här kommer min inspiration till tillagning av fågel.

Men tjäder är det klart viktigt att den får hänga tillräckligt länge.
Jag tar ut bröst och lårbenen, resten av skrovet och hjärta och lever bryner jag och gör fond på som sedan blir en god rödvinnsky att servera till fågeln.

Bryner bröstfbitarna och lårbenen, kryddar med salt och peppar. Ta upp bitarna och låt vila.
Gör rödvinnsky av fonden samt ett gott rödvin som får koka ihop,lägger ner bröst och lårbitar i skyn låt sjuda några minuter, köttet ska vara rosa i mitten , ta upp köttet, red av skyn med en klick smör och skiva köttet och servera med goda tillbehör.
Här har jag serverat tjäderbröst med en pure på rotselleri och ugnsbakad potatis ,som fått gotta sig med en pesto av wästerbottensost och ruccola de sista minuterna i ugnen.
Hoppas att det smakar.



Hittade en gammal bild på mig och tjädertuppen, hundarna som gjorde jobbet är Hedda och Iona, så bilden har några år på nacken...dock var gårdagens tjäder av nyare ursprung :)



Inga kommentarer: