onsdag 4 mars 2015

Lång väntan

Det har varit dryga veckor av väntan. Häkza gick över tiden och började valpa först på dag 71, jag som aldrig har varit med om att någon av mina tikar gått längre än 63 dagar.
Det tyder på att Häkza parade sig tidigt och att spermierna får ligga och vänta på ägglossning och de flesta hann dö innan befruktning, alltså inget fel på varken Häkza eller Gant, bara dålig timing av mig. Man lär sig något nytt varje dag. 
Det att jag trodde att Häkza hade 3 valpar då hon inte var speciellt stor visade sig stämma rätt bra, hon fick endast 2 valpar, trist för Häkza och för alla de som väntat på valp (och för mig)

Mella visade sig vara tom, bara att ta nya tag och fundera över en lämplig partner till henne.

Det positiva är att Glavaris DV Ztorm (Zettertjärns Darling/Sundowners Vain) är på besök och att han och Lill-Tasha (Zettertjärns Bleika/Imingens Frozt) har funnit varandra och parat sig sedan söndagen, förhoppningsvis blir det valpar ca 1 maj.
Här för jag ihop mina tiklinjer  På hanhunds sidan kommer dit in europeiska linjer med dokumenterat goda jaktlinjer från flera håll.
En spännande parning som jag har förhoppningar ska ge hundar med stor jaktlust och vitfinnar förmåga, med en naturlig reviering samtidigt som de har "will to please" . Finns goda chanser till att dessa avkommor även blir exteriört goda.


Ztorm är NORD UCH, med bland annat 1 UKL på fält i Sverige och Danmark, 2 UK på fjäll samt 1 ÖKL på fält , han är en mycket mentalt stabil hanhund , kommer in i min flock med en gång, ingen reaktion mot andra hanhundar trots löptik, precis så som en bra hanhund ska vara.


Jag kan bara konstatera att jag har helt fantastiska valpköpare i nästan 2 veckor har jag väntat på att det kan bli valpar och inte kunnat ta mig ut på längre turer. Då kommer bästa Gabi hit och ger mig flera heldagar på fjället när hon passar valptik och de hundar som fick vara hemma. Jag känner mig priviligerad som har sådana fantastiska människor runt mig.
Efter några dagar i fjället med mina hundar känns allt så mycket lättare. Tusen tack till  Gabi som ställde upp denna gång ♡♡♡




Inga kommentarer: