torsdag 17 juni 2010

Vaktlar


Jag har övervintrar några vaktlar sedan förra året och just nu så lägger de ägg som tokiga, det blir så pass många ägg så jag undrar om det är endast hönor kvar i voljären. I så fall är det synd om den hönan som ligger och ruvar och tror att hon ska få små kycklingar.... Hur som , vet inte vad jag ska göra med alla äggen, de är supergoda men nästan omöjliga att skala ( för färska ??), att baka på vaktelägg tar en evighet, det går ca 10 st vaktelägg på ett hönsägg. Jag hittade en delikatessbutik i "stan" ( Östersund) som var intresserad av att köpa, så nästa gång turen går åt det hållet ska jag ta med mig en korg med närproducerade och ekologiska vaktelägg. Annars är de fina att använda som dekoration, glöm ej att blåsa ur dem först. Om någon tänker göra en delikatessmåltid med kokta vaktelägg ska de koka i 30 sek-1 minut....

En liten hund vars namn börjar på I lyckades precis stjäla osten som låg på bänken , jag lämnade henne obevakad i ca 30 sekunder...så vid närmare eftertanke får hon nog trots allt åka tillbaka till Boden .... *skratt*

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken superfin Blogg.
Jag kan ana varifrån hunden "I" har fått just den genen. Har en mästarinna hemma som kan nå det mesta bara det är ätbart...:)
Ses snart! /Annette

Anonym sa...

Det blir till att äta omelett nurå? När osten försvann....
Jobbar i Jämtland till veckan vi kanske ses?

//Lena

Unknown sa...

Anette, jag kan dessvärre inte skylla på enbart miljö & fostran vad det gäller I, som du säger det finns i generna :-.)
Kul om vi kan ses Lena, hör av dig när du är på plats!!

Anonym sa...

Det var ju skönt att höra att det finns i generna:)Den andra vi har här hemma har aldrig tagit något, han nosar bara. Eller räknas en skål med ostkrokar när han var liten.../Karin

Anonym sa...

Efter kronprinsessans bröllop kommer vaktelägg att vara hårdvaluta!? / Thomas