måndag 29 november 2010

Advent





















Nu har kylan kopplat greppet *gillar inte* , hundarna därimot har inget mot kylan, Trots att de kan vara inne i värmen ligger de ute i snön eller på sin utkikspost på hund kojjans tak.
Det har kommit tillräckligt med snö så vi kan åka skidor från gården, det blir en runda på 1,5 till 2 mil. Jag har 4 hundar åt gången som drar annars får jag inte jobba något själv och det blir allt för kallt att bara stå och åka på skidorna bakom ett gäng springvilliga svarta galningar. I helgen fick Junior och Otto följa med på sina första skidturer, jag hade förberett så att jag kunde stoppa dem i ryggsäcken när de blev trötta. Jag är grymt imponerad av Otto som låg i hälarna på mig hela tiden, tror aldrig jag sett en så snabb liten valp. Junior som är större och tyngre går det lite långsammare för , ingen av dem ville åka ryggsäck med jag vill inte slita ut de små så de fick så lov att ta några vilopauser.
För första gången så hade jag sockor på alla hundar under dragturerna i helgen, den kalla snön  packas mellan trampdynorna och fryser till is som spränger och gör ont oavsett hur mycket man klipper , har försökt med all möjlig smörja men det hjälper lite. Några av hundarna struntar i att det gör ont, de har bara springa i huvudet, någon vill slänga sig ner och bita på tassarna , oftast när det är som mest olämpligt, typ i nedförsbackar och då kan det lätta bli en vurpa  :-)
Det fungerade super med sockar, inget bitande alla kunde focusera på att dra hela tiden.  



Tasha har fått debutera som draghund , det gick ganska bra, lite vimsig men när hon drar finns det power att ta av och övning ger färdighet.
 Bleika har nog varit draghund i ett tidigare liv , hon kör från start till mål oavsett sockor eller ej, har inte tid att stanna för att göra sina behov utan det sker i farten vilket gör att mina skidor blir randiga *hmm*


I morgon ska Filuran flytta , det känns väl lite konstigt, sötaste Filur som älskar att ligga i sängen och  helst dela på min kudde. Idag ska vi till vet för vaccination och få ett friskintyg, sedan blir det bad och en sista trim så hon är klar till vinteraktivitet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Luzen har också gjort dragpremiär, ska absolut vara först, tom Vera har problem att hänga med. Med lite mer muskler på den kroppen så kommer det att gå undan....
/Lena

Unknown sa...

Då har du ett farligt team, Lena. Vi får hoppas att de kan annat än att springa, det visar sig på vårkanten :-)

siv sa...

Känner igen problemet med is/snö mellan "tårna". Vad kör du med för "skor"???
Siv

Unknown sa...

Siv!
Jag ska lägga ut en bild på "skon" enkel att sy själv , löjligt dyra att köpa !!

siv sa...

Ok, väntar och ser då...håller med om att de är onödigt dyra, när man kollat.
Siv