tisdag 16 november 2010

Omega och Andöya

Bleik på Andöya















På torsdag ska Omega flytta till Andöya i Vestervålen i Nordnorge, han glädjer sig massor över att få en egen familj som han slipper dela med sina syskon  Men liite orolig känner han sig över flygresan, visserligen kommer hans nya matte och möter honom på flygplatsen i Trondheim och jag har lovat honom ett grisöra att tugga på under flygresan så hinner han inte märka av att han är upp i luften  :-) 
Anöya är en vacker plats ovanför polcirkeln, det är tydligen mest känt för sina oändliga hjortronmyrar, dessa hjortronmyrara är privata och man kan alltså INTE som i Sverige bara gå ut och plocka sina multbaer.
För oss i fågelhundsmiljön är Andöya mest känt för att det är där Vinter NM går av stapeln veckan innan Påsk varje vår.
 Omega's nya familj har planer om att han ska finnas med där på startlistan i Unghundsklass nästa vår. 



En liten ankedot om Andöya:
År 2000 var jag där för att starta på NM med Z Hoppzan, Z Gnizta & Z Ditzie, det var en och annan som höjde på ögonbrynet över hon svenskan som kom med 3 svarthoinna,  gissa om det var en härlig känsla när jag vann mitt kvalparti med Hoppzan, de andra 2 gjorde inte heller bort sig så det var en och annan som fick omvärdera sin syn på GS den dagen . Hur som helst stämningen var hög i den stuga vi hyrde på Bleik och vi skulle in och hämta massa premier från vår stuga......men jag blev hemma , fick hoppa in som barnmorska i stället till Nike som pluppade ut 10 små valpar, födda på dag 56 , de var små men hur pigga som helst. I den kullen behöll jag min stjärna den helt undebara Bleika av Andöya,namnet kan Ni  gissa själva vad det kom ifrån.....hon var alltså född i Bleik på Andöya. Bleika blev senare en duktig och vacker hund som fick flera 1 UKL och blev placerad i Fjällpokalen som nummer 5. För övrigt en Final med mycket hög klass, om jag inte tar helt fel var det 11 hundar som kom till final med fågelarbete och 1 UKL, den placeringen värdesätter jag högt. Bleika fick även Cert på utställning innan hon slutade sitt alltför korta liv framför en bil. Hon hann ändå sätta sin stämpel på aveln genom att ha 2 kullar P-kullen med Gordvalls Echo där Z. Pretty Yr blev Årets Unghund i Norge och stamtik i Kennel Hurra fjellets, där hon haft en kull där flera blev VK hundar i ung ålder. Yr är även kullsyster med  Panini som är pappa till Z Izak. 
Bleika blev även mor till en kull med oplanerade valpar där Kazzan var far i den kullen hittar vi Razka mera känd som Pimpim och mor till G2-kullen där greit eller Minii som hon kallas är den som hittills utmärkt sig mest.


Det blev ett virrigt inlägg om lite av varje!!!






När jag letade bilder från Andöya på webben hittade jag denna bild av mig o Bleika, jag tror att det är från Hemavan 2001 under Fjäll pokals kvalet :-)

Dålig kvalite, dessvärre!

3 kommentarer:

Dernole sa...

Shit va häftigt, vilken historia :)

Unknown sa...

Ja, tänk vilka minnen som pluppar upp..... :-)

sofia sa...

Fiina Bleika... :-)