tisdag 9 augusti 2011

Focuserad



Det var länge sedan jag hade en valp av den kalibern som Prazzel, hon har en kroppskontroll som inte är vanlig hos en knappt 4 månader gammal valp, dessutom otroligt fokuserad på det hon gör. Hon har en mycket fin nos som hittar allt , helst sådant som jag inte önskar att hon ska finna. Jag  tror inte det finns en lämmel i området död eller levande som hon inte har nosat upp!! Kan hon överföra det till fågel kommer vi att få otroligt mycket skoj tillsammans!!
I helgen fick hon följa med på rapphönsträning, utan att ha sett någon av de andra hundarnas  jobb sätter hon iväg i ett mycket målmedvetet sök, hittar en rapphöna efter att hon noggrant revierat ett intressant område, tar ett fint stånd och reser friskt, senare hittar hon igen samma höna i ett litet skogsområde och apporterar den levande och fin :-)
Sist jag hade en sådan valp hette hon H'Nike ( Z. Ditzie-Faksfjellets BlesenII), turligt nog har jag blivit både äldre och klokare sedan dess (i alla fall när det gäller hundar (:-O) ) för den lilla Nike kan man nog säga att jag tränade sönder, hon hade samma beteende som Prazzel vid 10 veckors ålder och det var så fantastiskt kul att hålla på med den lilla varelsen att det blev allt för mycket för en sådan ung hund :-(  DET misstaget ska inte upprepas!!!!!!

1 kommentar:

Karin sa...

Klaras favorit! Hon är vansinnigt söt!