tisdag 30 augusti 2011

Uppdatering

En kort summering av helgen i Ljördalen som inte blev någon större succé. Det hade ryktats om massor av fågel och så småningom visade det sig att stämma. Fredagen startade jag unghundarna Tasha och Nikez samt Ditzie i AK, i samma part startade Kari Belle "Vikna".
Jag har nog aldrig sett så många stökk på samma dag, det var tydligen väldigt svårt för hundarna. Det positiva med unghundarna var att de visade sig lydiga och satte sig varje gång de stötte fågel, alltid något!!! Ditzie hade en fet chans då hon stod långt ut, dessvärre var domare med upp till partners tomstånd så hon fick stå länge och till sist lättade fåglarna, då skötte hon sig exemplariskt och visade sitt vanliga lugn, dessvärre såg både jag och Ditzie var en av fåglarna satte sig och då sprack  det med besked, hade mina aningar om att löpning var på gång när jag såg detta beteende. På måndagen bekräftade hon i högsta grad att något var på g...... den annars exemplariska Ditzie som spontant sätter sig när det är fågel i luften höll på att slita armarna av mig när unghundarna stötte fågel....  hmmmm , när jag släppte Ditzie visste jag att det fanns nyslagen fågel inom 20 meter och det var inte ens idé att vissla när det väntade skedde...och jodå en par dagar senare började hon löpa. 
Fredagens positiva händelse var Belle "Vikna" som ännu en gång visade sig vara en säker viltfinnare, hon var den enda hunden på vårt parti som ej stötte fågel under dagen, ett mycket bra sök, 2 utomordentligt fina fågeltagningar, varav en på orrkull (där partner kom till och stötte med eftergång)  gav ytterligare en 2 AK (ingen resning).  Den hunden är en naturbegåvning !!!!
Samma helg fick även P-kullen's pappa Hurra Fjellets Troy en 3 VK, bra start på säsongen för Svein och Troy!!




1 kommentar:

Jane Hagström sa...

Så typiskt :-( Höll faktiskt tummarna för Ditzie.. men jag känner igen det där när det vankas löp - KO KO! Nästa gång fixar ni det!