onsdag 18 september 2013

Q avkommor

Jag har varit off line länge nu och det har varit dåligt med uppdateringar runt Zettertjärns hundarna, ska försöka sammanfatta hösten so far...

Vi kan börja med Q kullen som har SE UCH Z. Ditzie Mimsdotter som mor och Resdalens Rotax som far, det var många som undrade varför jag använde denna hanhund som inte var topp premierad men som jag sagt förut, jag är mera intresserad av linjer och typ än av meriter, meriter är definitivt inte ärftliga i någon form.
Rotax såg jag på en träning , en mycket stabil hanhund med supermentalitet och bra exteriör, en ung ivrig förstagångs ägare, som hade gjort sina nybörjarfel precis som vi alla gjort och fortfarande gör, fick mig att fatta tycke för denna hund, jag kände hans linjer på farssidan genom att Rotax har samma far ( V'Joop) som Häkza, att Rotax även har en duktig kullsyster NOJCH Rypi gjorde att jag bestämde mig för att använda honom på Ditzie. 

Det föddes 6 tikar och 4 hanar den 27 oktober 2011 och så småningom blev de alla placerade i sina  nya hem. Qaramella blev efter mycket velande kvar här, som "vanligt" skulle jag inte ha kvar någon från denna kull ;-)
Jag har inte lagt så mycket tid på henne då jag inte hunnit med helt enkelt, det är först nu i höst som hon har blivit prioriterad och det gav snabbt resultat, en följsam och lättsam tik att ha att göra med. Den senaste fjällturen resulterade i många fina situationer, jag hoppas det ska visa sig på någon av höstens jaktprov.


Under den tidiga hösten är det framför allt två hanhundar som har visat framtassarna, det startade med Qillen som helgen den 24-25 augusti fick 2 x 1 UK, sedan tidigare har Qillen 2 UK samt Excellent på utsällning. Stolt ägare Jan Erik Pallin.
Samma helg fick även Qaxzig 1 UK även han har sedan våren en 2 UK, ägare Kenneth Björnstad, Kenneth äger även pappa Rotax.
Helgen efter fick kullsyster Qajza en 2 UK, Qajza har sedan våren 2 x 1 UK samt 3 UK.
Detta innebär att dessa tre kullsyskon är kvalificerade till Norskt Derby som startar nu på fredag. Av dryga 40 anmälda GS är det endast 9 som är kvalificerade till Derbyt och tre av dessa från Zettertjärns Q kull, det känns helt OK :-)


Jag önskar Qajza, Qillen och Qaxzig stort lycka till på Derbyt, ni har gjort ett fantastiskt jobb genom att öht kvalificera Er












Inga kommentarer: