torsdag 13 februari 2014

Kö i lådan

Den sista valpen från X-kullen hann så vitt åka härifrån när det var dags för Ditzie att ta valplådan i besittning.
Hon började valpa på lördagskvällen och på morgonsidan hade det kommit 8 valpar , fyra tikar och fyra hanar, men sedan tog det stopp. Hon försökte inte krysta, såg inte ut att ha problem eller var orolig.

Vi var ute och sprang i omgångar men inget hände, Ditzie tycktes helt opåverkad av situationen. Om det inte vore för att jag hade känt att det fanns valpar kvar hade jag nog trott att valpningen var över med tanke på Ditzies beteende.
På söndagen vågade jag inte vänta längre utan vi åkte till veterinären som satte dropp och gav kalk och vips så kom det ut en valp, en hane som var död, det hade han nog varit ett tag och det var förmodligen det som stoppade upp valpningen, snabbt kom det 2 valpar till som levde, en tik och en hane.

Lättade kunde vi åka hem och sova ett efter ett kämpigt dygn.

Tusen tack till Snövit veterinärmottagning för ditt engagemang och din hjälp, jag är så glad att Du finns och att det är så nära som i Järpen.


På måndagsmorgonen åkte vi för säkerhetsskull och röntgade för att se att det inte fanns någon valp kvar i Ditzie, det var skönt att kunna konstatera att det var tomt.

Valpar och Ditzie mår prima och de 2 valpar som kom senare har snabbt ätit ikapp sina syskon och skiljer sig inte från de andra längre. Det var stora valpar som vägde mellan 400-450 g, inte undra på att Ditzie var giganstiskt stor.
Y-kullen består av 10 valpar, 5 av vardera kön, vi är såå nöjda :-)


Måste berätta en liten komisk händelse som skedde när vi kom till vet.... nu i efterhand kan jag skratta men just då var det lite panikartat...
Jag var ju tvungen att ta med mig de  8 valparna som var födda till vet och Ditzie var inte så nöjd med situationen att de skulle flyttas ut i bilen men när väl alla var i bilen tillsammans med henne var det lugnt. När vi kom fram skulle jag ta in valparna först och sedan Ditzie. Ditzie springer snabbare än blixten in i rummet där valparna ligger, försöker få in alla i munnen men inser att det ryms bara 2!!! Ut lika fort som hon kom in för att ta valparna in i bilen igen...... Jag hann få tag i henne på bron och motvilligt lät hon mig ta hand valparna in igen. Men efter det var det lugn och ro när alla var samlade på samma ställe. Det är helt fantastiskt att se vilken morsinstinkt våra hundar har ....





Inga kommentarer: