tisdag 1 maj 2012

En kommande stjärna

Min lilla fröken Prazzel (Hurra Fjellets Troy-Z U-Hell) har överträffat mina förväntningar denna vår, att jag startade henne på jaktprov var mera som social träning för att vänja henne med den miljön och den stress som unga hundar kan uppleva runt jaktproven.
Att hon på 3 starter skulle få 2 x 2 UKL var en stor bonus.



Prazzel är en mycket samarbetsvillig och mjuk (ej att förväxla med vek) tik som vill vara mig till lags.  
Hon är en liten ,smidig och stark tik med bra exteriör, kunde väl önska henne en storlek större om jag ska var petig :-)
Hennes största förtjänst så långt är hennes förmåga att hitta fågel, hon sekunderar spontant och att hon är cool i fågel,  söket är långt ifrån färdigt ännu och jag har inte lagt någon stor press på henne i dressyren heller. 
Hon får gärna vara lite rå och opolerad ett tag till . Hon har 2 säsonger till som unghund och jag tror hon kommer att växa och utvecklas mycket under den kommande hösten om fågeltillgången blir den förväntade. 
Hon har en nackdel och det är hennes  stora förtjusning i sin matte som gör att hon  "gråter" när någon annan ska leda henne t ex på prov, men jag tror och hoppas att det kommer att växa bort med tiden. Men jag är otroligt förtjust i den lilla damen , hennes intensiva blick och ögonkontakt som väntar på ett tecken eller kommando från mig.  Jag kommer att ta det lugnt med henne och utveckla hennes förmåga i hennes takt, hon ska vara min jaktkamrat i ett långt liv hoppas jag.....
Prazzel påminner mig mycket om fina Liza (Z. Iona-Z Krutt) både exteriört och mentalt och jag har förhoppningar om att hon ska bli en lika duktig jägare också!!








Inga kommentarer: