torsdag 31 maj 2012

Road trip ...

Förra måndagen gjorde jag en liten tripp söderut, det blev 135 mil T/R . Men mig i bilen var det ett gäng hundar och L. Det var tid för HD röntgen och då åker jag gärna dessa mil för att veta att det är gjort efter konstens alla regler. 


Vi plockade även med oss en Irländsk setter tik på drygt 3 år som för 1 år sedan röntgades på ett annat ställe med resultatet C på båda höfterna, mer som ett experiment tog vi med henne till denna klinik som är experter på HD röntgen.


Nu ska ingen tro att en skicklig veterinär kan röntga en hund med HD till att bli fri men det behövs så otroligt lite för att en hund med friska höfter ska få en HD belastning. Vet. på plats visade mig när en av hundarna låg lite snett, det handlade kanske om max 5 mm, då ser det ut på plåten som att hunden har en "dålig" höft, vi tog en ny bild på samma hund där han låg helt rakt och nu var höfterna helt perfekta, denna hund fick även A, Hade vi skickat in första bilden hade det blivit ett C.
Han berättade även att det är extra viktigt på våra hundar och andra raser som är smala över ryggen och har djup bröstkorg att de ligger rättmen det är aven svårare att få dem att ligga helt rakt pga av sina smala ryggar...kan tänka mig  då en vinthund som verkligen ligger och balanserar på sina ryggkotor.......


Hur gick det då för den Irländska setter tiken, jodå hon fick B höfter, gissa om  det var en lycklig matte som fick beskedet.


Övriga hundar som röntgades var 
Z. Juvel "Gaston" A, Z. Maffia B, Z Gniztra "Godis" B, Z. Prazzel B, Z. Nikez B


Egentligen var det Tasha som var den viktigaste att röntga men hon lyckades pricka in sin höglöp denna dag så då väntar jag med henne till nästa tripp söderut, vill inte chansa då en tik i löp kan bli slapp i leden och det kan vara skillnaden mellan HD fri eller belastad.


Prazzel fick följa med trots att hon egentligen är för ung i mina ögon , men hon är liten och väl hopsatt samt  mycket vältränad.


Så välj Er veterinär till HD röntgen med omsorg liksom att röntga vid rätt period i hundens  liv!!



1 kommentar:

Jane Hagström sa...

Grattis:-) får ont i magen bara jag tänker på HD röntgen;-)