torsdag 30 maj 2013

Utställning i Litauen

Det var en annorlunda resa vi gjorde , först med färja till Rigas för att sedan fortsätta ca 30 mil med bil till Moletai i Litauen. 
Vi kom till ett  vackert jordbrukslandskap, kändes som att backa tillbaka till 50-60 tal här hemma, vi såg många hästar i arbete. 
På kvällarna hörde vi rapphönsen locka, garanterat inga utsatta halvtama fåglar.
Nästa resa får bli på jaktprov.

På fredagen sken solen och vi installerade oss i vårt lilla hus och blev serverade en hemlagad middag på vårt lilla resort som låg idylliskt vid vattnet.

Utställningsplatsen låg några mil bort så vi åkte i god tid för att vara säkra att hitta dit, men  det gick smärtfritt, tråkigt nog regnade det mer eller mindre hela dagen, jag var tacksam för att jag följt packlistan som Susanne skickat och packat ner regnkläder vilket mitt resesällskap inte hade gjort.
Vi var väldigt tacksamma över att vi hade ett utställningstält med oss så vi slapp stå ute i regnet,

Jag skulle först ut av oss och efter lite letande hittade jag rätt ring och fick min nummerlapp. Tasha var ensam GS i jaktklassen.

Det var en rysk domare som dömde, dock pratade både han och ringsekreteraren engelska.
Först in i ringen var hanhundarna ... de var inte riktigt av samma typ som Tasha, aningens mera päls hade de ...... aningens större och ganska mycket tyngre.... ( nu underdrev jag lite)

Man fick inte veta vilken valör hundarna som varit inne i ringen fått, inte visste jag vad Tasha fick heller. Men efter att ha sett hanhundarna och sett vilken av dem domaren plockade ut som Bästa Hane undrade jag vad jag gjorde där.
När han började kritiken med att säga att Tasha var en" middels size" bitch med sina 62 cm ,  ja då förstår ni ....  
Jag blev mycket förvånad när jag skulle in i ringen igen och stor förvåning när hon blev BIM!!

När jag senare hämtade min kritikmapp blev jag glatt överraskad då Tasha fått både CERT och CACIB ( krävs ingen jaktmerit för Cert)

Organisationsmässigt fanns det en del att ta med sig hem..och annat som vi gärna lämnade kvar, toaletterna var nog bland de äckligaste jag sett .


"Hemma"  igen blev det en rejäl hundpromenad och sedan en välbehövlig bastu, skönt efter en dag i regnet. 

På söndagen var det ungefär samma hundar som startade, en rysk dam som dömde, varken hon eller ringsekr pratade engelska och jag förstod ännu mindre av vad som hände men resultatet blev som på lördagen , samma hane vann BIR.

2 x BIM, 2 x CERT, 2 x CACIB   Det var över alla förväntningar. Jag tog resan mest som en semester tripp, skoj att se något annat och går det bra så är det som en extra bonus  ;-)

På måndagseftermiddagen tog vi färjan från Riga mot Sverige igen, borta bra men hemma bäst.........
















Inga kommentarer: