måndag 27 december 2010

Julskinkan















Åhh, vad skönt med vardag igen !!! Jag blev dyngförkyld dagarna innan jul och har mest sovit bort julhelgen så nu är jag fylld av energi och laddad för vardagen.
På julaftonen vart det riktigt svinkallt, under -30 graders strecket, den traditionella slädturen frys så klart inne  men ingen sörjde, hundarna var nöjda med  att ligga och gona sig inne. Våra 4 gäster åkte hem dagen innan julafton så det var gott om plats i soffan :-)


Vi har fått många fina julkort de flesta med gordonsettrar på, TACK till alla som gjort sig besväret att skicka julkort både med post och via mail, superskoj att få fina kort på vackra , charmiga Zettertjärnare. Det roligaste var det som kom från Nina och Mikke, Nina hittade inte min adress så i stället hade hon skrivit en utförlig beskrivning på hur man hittar hit ......på kortet var det ett fint foto av Mikke ( Z Beau). Tack för ett gott skratt Nina!!!


Då det är ganska lugnt på hundfronten just nu, tänkte jag passa på att berätta små historier från mitt snart 25 åriga liv med Gordon setter.


Den här handlar om Anni , den hungriga valpen som jag fick tillbaka från min första kull. Det var dagen före julafton , vi bodde på långt ute på landsbygden några mil norr om Umeå, hundarna fick oftast vara lösa ute på tomten som de snällt höll sig på. Kvällen före julafton kommer grannen in och frågar lite försynt om någon av mina hundar såg väldigt  mätt ut..... ja hon var mest orolig för att hunden skulle bli sjuk. De 3 misstänkta ropades in, de var Gin , Marja och dottern Anni som då var 8 månader. Det var ingen tvivel om vem som var den skyldiga, grannen hade ställt ut den nygjorda julskinkan på svalning , Anni som tog alla chanser att förse sig hade snabbt känt doften av denna godsak, släpat med sig hela skinkan till sitt favorithörn i trädgården och smaskat i sig HELA skinkan, när man tittade på henne uppifrån såg det ut som det låg en 4 kg: s skinka och fyllde upp  hennes annars ganska spinkiga kropp. Om hon blev sjuk?? Nejdå, hon hade redan skaffat sig en plåtmage . Själv fick jag kliva upp tidigt på julaftonen för att införskaffa en ny julskinka och tillaga den , man måste vara rädd om grannsämjan  :-)

2 kommentarer:

Dernole sa...

Haha, som tur var det några dagar innan julafton men Buffy snodde "vår skinka" när den stod på svalning efter griljeringen ;)Dessa gs'ar är allt ett eget släkte mattjuvar.
Skönt att du piggat på dej.
Ha en god fortsättning

Anonym sa...

Hehe den histrorian känns igen men av en glupsk
Labbe men törstig var hon efteråt :))
Gott nytt på dig
Monica