torsdag 9 december 2010

Lugna tider


























På hundfronten är det en lugn tid nu, vi kör konditionsträning i form av drag på lina och skidor eller med släden. Att dra är en uppskattad träningsform för både mig och hundarna, superskoj att använda släden men den kräver en del utrymme , att försöka köra släden på slingrande skogsstigar är lite för spännande, det kan lätt stå ett träd ivägen. Men på öppna ytor eller ett brett skoterspår är det skitskoj . Mina hundar är inte så bra på höger eller vänster men däremot är de väldigt duktiga på STAAAANNAAA så det löser sig ändå. Häromdagen mötte vi ett husky spann på 10-12 hundar som var ute och tränade. Jag har en granne med huskys och under alla år var det första gången vi möttes ute i terrängen, jag måste erkänna att jag inte är överförtjust i att möta dessa spann. Men hur som helst gick det jätte bra , huskyspannet stannade så vi kunde mötas på en smal väg, mina hundar bryr sig väldigt lite om andra hundar när de är ute och jobbar, hyskysarna var väluppfostrade och uppförde sig fint. 
Jag hade valparna med mig som just när vi mötte spannet sprang lösa, valparna trodde nog att de mötte en flock vargar, för de vägrade gå förbi , båda två ställde sig och gallskrek . Jaha vad göra , bara att lämna mina draghundar och hämta mina 2 små  fegisar.


Jag lovade att lägga ut en bild på de sockor som jag använder, som Ni ser är de mycket enkla att sy själv av fleece eller ett slitstarkt tättvävt tyg, kardborre , gärna elastiskt upptill , var noga med att det inte får bli skavande sömmar inåt. Det går åt några stycken så se till att sy några extra .


I söndags fyllde Lill-Tasha och hennes syskon 1 år, här firades det med en långpromenad där tasha fick springa lös heeela tiden, uppskattat.
Mejja och hennes syskon ( M-kullen efter Nike & Santo) fyllde 9 år i tisdags , fy vad tiden går fort det var inte länge sedan de var vilda unghundar.

3 kommentarer:

Dernole sa...

Fiffiga tofflor ;)

siv sa...

Man tackar, det ska testas! Hur långa gör du dom?
Siv

Unknown sa...

Siw, jag gör dem 12-15 cm långa!!