torsdag 30 december 2010

P-kull???

En äldere bild på Mims tillkommande, här är han ca 2 år
















Jag har bestämt mig för att ta en 3:e och sista kull på Mim, har egentligen länge haft funderingar på  en  hane jag vill använda i avel. Efter det här året då han visat flera mycket goda resultat i VK på jaktprov blev jag ännu mera säker på min sak. Det är blodslinjer som jag känner mycket bra, jag vet plus och minus med dem. 
Mim har haft en kull med Rippy's Tex som jag är nöjd med både med exteriör och jaktligt. Jag hoppas att min egen Ditzie ska få visa hur god hon är denna vår, på träning kan hon klå vem som helst men på jaktprov har det inte riktigt lyckats. 
Mims andra kull med Mountaineers Dollar har mycket "tael" i sig men de är inte lika lätta att dressera som Tex kullen, de behöver mera tid på sig men  flera kommer nog till start under våren i ÖKL.


Den tilltänkta hanen tror jag passar Mim bra då de påminner om varandra i typen, han är dessutom kusin till Izak så detta känns mycket bra. Jag litar på min magkänsla att det blir en bra kombination. Mim ska börja löpa när som helst om jag får önska vore det bra om hon kunde vänta en dryg månad men annars får vi ta det som det kommer.

4 kommentarer:

Eva sa...

Vad det låter intressant detta med att hitta bra blodsband.... tycker den tilltänkta påminner om mim o Elvis i utseende iaf det man ser på bilden

Renie sa...

høres kjempe spennende ut, sitter bare å venter på Bleika sitt kull jeg, hun er så nydelig og blir mer og mer fasinert over henne hvær gang jeg er inne på hjemmesiden din, samme med Hedda, men hun regner jeg med er litt for gammel for flere kull.. :-)
Gleder meg til å se hvilken hanne du har valg til Bleika, kanskje det blir en ny tur til Trondheim da, men da får Arne ivar dra eller så kommer vi alle sammen :-D

Unknown sa...

Hepp, jo Hedda är för gammal för flera kullar, vill ju inte slita ut mina tikar. Bleikas tillkommande bor väl halvvägs upp till Er :-) Om jag inte ångrar mig innan det är dags :-)

Eva, jag försöker hitta avelsdjur som påminner om varandra i typen ...
Kramar

Renie sa...

Nei det er klart :-)
Men nå har jeg lest mye her, og ble helt ærlig ganske så usikker, på mim eller Bleika :-p
oi, kan jo bli spennende :-)
Hehe, nei, tilkommede må velges med mye omhu :-D