söndag 27 februari 2011

Med livet som insats

vackra soliga fjäll


uppgiven Ditzie
isgata över hela fjället
Häkza och Pai

















Vi har haft några dagar på fjället med fint väder MEN det underkylda regnet som kom har gjort hela fjället till isgata med ett lager bristande isskare. Det är inte bra för varken skidåkaren eller hundtassar, jag är glad att jag inte har klippt tassarna på mina hundar, de klarade sig bra tack vare det. Anji som inte alls har lika mycket päls (ännu) blev avskavd på hasorna då hon brakade igenom den bristande isskaren och hon får nu vila från fjället tills det blir snällare före. De fåglar vi såg hörde oss på flera km och stack sin kos. Jag brukar aldrig fundera eller fega för att komma mig ner från fjället men igår slog mig tanken hur i fridens namn ska jag ta mig ner utan brutna ben, även hundarna hade problem med  att ta sig ner då de inte kunde stoppa utan gled på hasorna eller ändan, nu i efterhand kan jag konstatera att det såg väldigt komiskt ut men just då var jag mest rädd att de skulle göra illa sig. Idag får det bli en tur här hemma , fördelen med det är att då får ALLA följa med, jag har alltid dåligt samvete för de som inte får följa med på fjället men försöker att kompensera med att de får följa med på en egen sväng, just nu är det perfekt att ta dem ner på isen och låta dem springa.

1 kommentar:

Dernole sa...

Låter som en skräckfylld tur... Skönt att ni kom hem safe and sound :)
Kram