söndag 23 oktober 2011

En tripp till plattlandet


















Då är vi hemma igen, det har varit 4 intensiva dagar i mellan sverige. Jag började min tripp med att träna på finfina marker med mycket bra med fina fåglar, rapphöns och fasaner, där fick vi även sparring av husfolkets hundar. Tack för att vi fick komma.
Tidigt på fredagsmorgon fortsatte jag färden upp mot Norrtälje och Stensta för att starta på fältprov. Det var ett trevligt prov utöver det vanliga med fantastisk trevlig tävlingsledning som hade fixat gemensam utelunch och fika. Trevliga marker som hade bra med fågel, även här var det friska fina fåglar både rapphöns och fasaner. På fredagen var det SKL hundarna som skulle ut, Häkza slutade som nummer 4 efter 2 fina fågelarbeten ett på fasan och ett på rapphöna, Häkza var den som hade gjort bäst ifrån sig under träningen också, det var igen överraskning att hon lyckades denna dag. Fredagskväll tillbringade jag utanför Grisslehamn hos goda hundvänner där jag bjöds på god mat och dryck samt en sovplats. Stort Tack för det.
Lördag var det Unghundar och Öppen klass som skulle ut på prov, jag startade Godis i ÖKL  i och Tasha i UKL. Godis ( Gniztra) blev ganska rå under mina träningsdagar och det gick som jag befarade, jag fick inte stopp på henne efter ett bra sök som resulterade i ett fint arbete på fasan. Men jag är ändå helnöjd med Godis hon har visat att det finns mycket att hämta i den lilla hunden.
Tasha hade varit väldigt duktig under träningen, haft flera fina situationer och även någon stöt där hon visat upp full respekt, under dagen kan man säga att den respekten flög sin kos och jag bestämde under hennes tredje släpp att jag skulle dra henne efter det släppet, jag såg hur det brann i skallen på henne. I slutet av släppet fick hon ett stiligt stånd, på resningsorder reser hon över vägen och tar ett nytt stånd, ny resningsorder , Tasha reser djärvt och jag kan med hjälp av alla mina röstresurser stoppa henne. Det blev 3 UKL och jag slapp dra henne från provet :-) 
För resultat och bilder se MFK