måndag 17 oktober 2011

FTCH



Häromdagen städade jag ett skåp.  Ni vet ett sånt där skräpskåp där man bara slänger in saker som man inte har tid med för tillfället. 
För drygt ett år sedan dök det upp ett hårt kuvert från The Kennel Club i min brevlåda. Gissa om jag blev överraskad när detta Diplom låg i kuvertet. Som uppfödare till en Champion skickar alltså Kennel Klubben i UK per automatik ut ett uppfödardiplom helt utan kostnad. enormt uppskattat och ngt för SKK att ta efter :-) Som det är nu får man vänta i flera månader efter det att ansökan skickats in och till en kostnad av dryga 300-


Jag tror att Emil är den första svenskfödda GS som blir FTCH i Storbritannien, någon som vet säkert??
Emil har även börjat sätta sina spår på  GS i UK, av 20 premier som tagits av GS under 2011 står hans avkommor för 8 jaktprovspremier av 5 olika hundar från 2 olika kullar.
De premierade är:
 Ensay Oren(Clitters Ruby Ludstar) 1:st Novice, 1:st Open , 3:rd Open  äg/för: Penny Darragh

Clitters Fern of Breightonside (Clitters Jade) 4:th Novice för/ Mr R Whitworth
Clitters Lannie (Clitters Jade) 3:rd Novice, COM   äg/för Ms Sara Chichester (Raynor)
Ensay Tiva ( Clitters Ruby Ludstar) 1:st Novice   äg/för Mr D Longworth
Ensay Selkie ( Clitters Ruby Ludstar) 3:rd Open äg/för Dr S Clarke


Dessutom har Penny Darragh under året meriterat sin Ensay Hot Toddy (FT CH Wedellsborgs Aja of Ensay-FT CH Clitters Blackthorn of Ensay) med 2:nd Open, 4:th Open och 3:rd i Champion  Stake samt sin 
Nifty Ninka (FT CH Wedellsborgs Aja of Ensay-Highland Paddy of Ensay) med 1:st Open Stake


Om Ni funderar över premierna så är det så att i UK är alla klasser konkurrens, alltså som våra Segrar klasser, endast en hund kan få 1:st. De olika klasserna är Puppy , Novis, Open och Champion stake. Champion Stake är alltså deras Mästerskap, för att få starta där måste hunden ha 1:st i Open, Novis är nybörjarklassen där alla hundar måste starta, för att flyttas upp till Open måste de få  en 1:st i Novis ( osäker på om det räcker med 2:nd). De har även en Puppy stake men få startar där då det är en konstig ålderindelning som jag ej är säker på....


Clitters Lannie (Lana)






4 kommentarer:

TvåÄndsStickan sa...

ytterligare ett bevis på att dina hundar BARA ÄR SÅ BRA!!!!!! kram kram

Anonym sa...

Hej undrar vem av hundarna det är på första bilden (bakom rubriken) så fruktansvärt likt min lilla älskling som tyvärr pga plötslig sjukdom blev tvungen att lämna oss. Om det är mamman till valpkullen som väntas så är jag nyfiken på att veta hur läget ser ut på valpfronten. Inser att jag klarar mig inte utan en liten "brunöga". Jag är intresserad av en tik! majsan80@live.se

Unknown sa...

Hej Majsan! Tiken på bilden heter Zettertjärns Magica de Hexz, kallad Hedda :-)

Anonym sa...

Grattis, Kina! Spor fra Zettertjärns finnes vel snart over hele Europa og Oseania:) Interresant lesing.

Kari