söndag 15 april 2012

Pensionärsdag :))

I går var det pensionärernas tur att få en dag på fjället. Pensionärer, det är Iona (13,5) och Kazzan (12), som draghjälp fick Mim och Vikna följa med, Mella var med som maskot och för att få sin första fjällupplevelse.

Ryggsäcken packas med gott fika, renfällar och spade. I dag ska vi bara njuta av solen som lyser från klarblå himmel. En liten skidtur på 5-6 km tog oss till den perfekta solgropen.

Under tiden som solgropen skottas fram tycker Iona det blir tråkigt så hon tar sig en sväng, det tog max 5 minuter innan jag åkte efter henne, räknade med att finna henne några hundra meter bort.

Jag spårade henne uppför fjället och såg att hon hade haft fågel, spåren fortsatte nedåt till solgropen så jag åkte dit men ingen Iona. 
Eftersom hon inte hör något är det lönlöst att vissla. 


Man kan tycka att en hund som går i trav i stort sett hela tiden ska vara enkelt att åka ikapp på skidor....DET är det inte. 

Jag började spåra henne igen och nu gick spåren nedåt och nedåt och nedåt...blev orolig att hon tänkte springa till bilen som stod parkerad på en väl trafikerad väg så nu måste jag hinna ikapp henne. Spåren fortsatte nedåt, ibland hade hon haft avbrott för att stå för någon ripa för att sedan fortsätta sin utstakade kurs. Helt plötsligt vänder spåren uppåt, rakt upp, hon hade valt alla de brantaste backarna som gick att hitta och trots draghjälp av Mim och fri sikt åt alla håll såg jag inte till henne. Efter att ha klättrat uppåt i 35 minuter ser jag Iona i full galopp (!!) högt uppe på fjällkanten, jag lyckas så småningom genskjuta henne och när hon såg mig på håll blev hon sååå glad och kom och gick snällt bakom, då var vi 200 meter rakt ovanför solgropen så hon var helt tydligt på väg tillbaka.  

Iona tyckte att pensionärsdagen var hellyckad, hon lyckade få mig att spåra henne i 2 timmar och jag var totalt genomsvettig när jag kom tillbaka, solgropen finns kanske var till nästa gång :-)
Men vad gör det jag  blir alldeles varm i hjärtat när jag såg hur lycklig och nöjd Iona var med sin dag.
På hemvägen hittade Iona mera fågel och kameran var med................