tisdag 27 juli 2010

när olyckan är framme

Då är sommarens kurser över för den i sommar. Jag ska försöka få till en träff senare i höst för mina valpköpare men jag återkommer om det.

I lördags hände det som inte får hända, en av mina hundar blev påkörd. Jag hade stängt in dem men hade inte låst ordentligt. En snäll granne ser vad som sker och kommer ner och talar om att en hund blivit på körd på vägen av en röd bil sedanmodell som inte stannade..... hunden hade klivit upp och linkat hemåt, när jag kom hem låg hon på gårdsplanen och var helstressad. Det gick trots allt bra , 5 revben brutna men hon lever. Det som upprör mig är hur i h....e är man funtad som människa när man kör på en hund utan att stanna, enligt ögonvittnet small det rejält i bilen. Bilen är observerad och polisanmäld. Om jag ser en hund på vägen så stannar jag alltid och försöker att få in den i bilen eller om den ser ut att vara på jakt försöker jag att få bort den därifrån. Olyckan kan ändå vara framme och man kör på en hund, då är det väl självklart att man stannar och att man går in i närmaste hus för att hitta ägaren ( samma sak ska naturligtvis gälla om det är en katt). Jag blir även upprörd över de som kör på ett vilt djur och inte stannar för att lägga det på sidan.

Hunden med de brutna revbenen har väldigt ont men är relativt pigg och jag hoppas att hon ska få komma ut på jakt under hösten. Tusen tack till L & A som tog hunden till vet. och löste det praktiska runt det.

En olycka kommer sällan ensam och det stämmer...... några timmar senare blev jag hundbiten.....av en överivirig hund som satt en tand rakt genom mitt lillfinger, det ser inte fint ut men jag ska bespara Er den bilden...

Nej, det var inte en fågelhund och den var inte aggresiv på något sätt bara het & ivrig

Jag återkommer med bilder från helgens kurs......

8 kommentarer:

Dernole sa...

Tänk att vi lever i en värld där empati över djur fortfarande är bristvara :o blir upprörd när jag läser om din tappra hund. Sköt nu om ditt finger ordentligt med tanke på rôtmånad och allt.
Kram

Jullan sa...

hej, oh vad tråkigt att höra Kina, men vilken tur att vovven klarade sig!
Helt j-vla ofattbart hur man kan köra på ett djur och sen åka ...precis som att ingenting hänt det finns folk till allt.... ett nackskott skulle sådana människor ha .

hoppas ditt finger repar sig
kram

Unknown sa...

Tänk att man aldrig upphör att förvånas över människan...dessvärre så är det oftast till det negativa
Fingret sitter kvar .... och det som inte dödar det härdar :-)
Kram till Er båda Helene & Jullan

siv sa...

Fy vad ledsen man blir när man läser sånt här, hoppas vovven blir återställd :)
Siv (sky)

Unknown sa...

Siv, lilla L är på bättringsvägen, helt inställd på att hon ska med på jakt :-)
Det är otroligt vilket läkkött de har , vet själv hur det är att ha ETT brutet revben ..det var ONT !!!

Rose-Marie sa...

Hej Kina!

Han som körde över King hade gått till närmaste hus, talat om vad som hänt lämnat lapp m telnr, namn och adress. Han hade oxå ringt polisen. Mina grannar hjälpte mig att få hem honom. Det var en lastbil så han dog omedelbart.
Ibland finns det vettiga människor oxå.

Önskar dig en riktig "skitjakt" i höst, vi träffs nog.

Kram Rose-Marie

Barbro sa...

Håller med om hur samvetslösa en del människor är. Körde själv på en jämthund för många år sedan. detta var mellan Sollefteå och Kramfors. Hade inte en chans att väja då den dök upp i dimman. Vi plockade ut våra egna hundar ur hundburen och stoppade in den påkörda tiken och vände tillbaka till Sollefteå och Djursjukhuset där. Där hade de tur att få tag på ägaren som kunde komma och betala röntgen mm för hunden. Tyvärr var hon för illa däran så han fick ta bort henne, men vi kände att vi hade gjort vad vi kunnat i alla fall. Håller också med att man ska dra undan vilda djur man kört på från vägen.
Hoppas lilltiken tar sig igen! Trevlig blogg med fina foton!
Kram
Barbro

Unknown sa...

I den bästa av världar skulle alla göra som dig Barbro....det kan vara det som räddar livet på hunden...
L är helt återställd och är ivrig att få komma ut på jakt, jag är oerhört tacksam att det gick så bra med henne.
Kram