måndag 8 april 2013

2 x 1 UKL

Jag måste säga att den planerade hemmahelgen blev mycket lyckosam !!

Tidig uppstigning i går, kl 4, Prazzel fick jag bära ut i bilen, hon är mera morgontrött än sin matte (som är kvällsmänniska).

Solen sken från en blå himmel, lite kall och sur vind men vi är härdade. Det  var tungt före för hundarna även uppe på fjället och fåglarna var inte lätta att ha att göra med.

Prazzels styrka under sin unghundstid har varit hennes fågelarbeten, även i dag visade hon sin styrka fågelarbete i första släpp. Jag lyckades tjorva in mig i en uppstickade gren och ramlade när jag skulle fram och resa .....   kom upp så småningom och Prazzel reste en ripa som låg i "dock", komplett lugn. Det resulterade vid dagens slut i 1 UKL/HP.
En bra avslutning på Prazzels tid i Unghundsklass.

Qajza hade sin första jaktprovsstart och det bekymrade henne föga, startade ut med fart och stil på topp i ett drygt sök under första halvan av släppet, det tunga föret bekymrade henne inte alls.

I sitt sista släpp fick hon till det...
I måndags fick Ohlsmyrens Ohlsson lite hjälp med sin 1 UKL av Prazzel, nu bjöd han tillbaka :-)
Es StarDust hade fågelarbete  som senare resulterade i 1 UKL, Qajza kommer in i området efter avslutat arbete, tar stånd 2 m bakom Domaren. 
Jag hade inte stor tro på detta, trodde hon stod på den tomma legan. Men man måste lita på hunden, hon avacerar fram till nytt stånd och då ser jag ripan, reser villigt , komplett lugn. Jisses vad glad jag blev, vilken situation !!! 

Inte varje dag man får åka hem med 2 x 1 UKL , det har hänt mig tre gånger förut och det är sådana dagar man minns :-)
Senast var det 2009 med Fleur och Häkza i Norge där båda fick 1 UK och Fleur blev bästa UK hund på NGK's vinterprov på Grotli med sina 5 fågelarbeten.

2003 skedde det i Lofsdalen , den gången var det Hedda som fick 1 UKL och Ofelia "Fia" fick 1 UKL/HP. 

Fjäll Pokal på Dundret tror det var 1993 var också en sådan dag men då med en inlånad pointer, GS Z Cleopatra och P Ylajalis CD i FP final, båda blir placerade med 1 UKL...

Mina fina tjejjer från gårdagen





Inga kommentarer: