torsdag 7 april 2011

Anji status


Anji har byggt muskler ....
















Anji har precis avslutat sin löp, under löpen har jag bara låtit henne dra och så har vi ägnat oss åt den vanliga "husdressyren". Många tikar blir mer eller mindre knasiga under löpning, så jag låter dem bara vara.
I tisdags var jag till fjälls på jobb, Anji fick då följa med tillsammans med Bleika. Jag åkte skidor med dem både till och från jobbet och hade massa situationer på snälla vår ripor, Bleika fick vara läromästare. Anji  är en snabb liten dam med mycket spring i benen, utmaningen är nu att få henne att använda nosen, vinden och biotopen och inte bra springa. Sekundera har hon inte alls lust med, men vi har nu kommit så långt att hon sätter sig ner då hon ser Bleika i stånd. Hon börjar även sätta ner röven när hon ser fågel i luften , så det finns hopp :-)
Bleika hade många situationer och Anji fick många chanser att träna på lugn i flog  i långlina.
Om någon undrar om jag inte "förstör" Bleika när jag låter henne gå i släpp med en  hund som "förstör" så ser jag det inte så. Bleika ska tåla att bli provocerad, det kan även  hända på jaktprov ( jadå även i Segrarklass) att partner går förbi och kör upp fåglar, då är det bra att träna på det!!

Anji har lagt på sig en hel del muskler och ser inte längre ut som en speta, hon älskar att jobba och skriker rakt ut när selen kommer fram, lite simträning under sommaren och jag tror att hon kommer att bli en ståtlig ung dam till hösten som orkar med många och långa dagar i fjället.

Inga kommentarer: