måndag 4 april 2011

jaktprovshelg i Bruksvallarna


Fredagens pristagare Freddan med Nikez 3 UKL, Niklas med Maffia 3 UKL,
jag med Lill-Tasha 2 UKL och Häkza 1 ÖKL/HP
Mor och dotter Nikez och Häkza (liggande)


Niklas och Maffia 

En glad Anja med Z Duke 1 SKL/Cert
SM finalister


Här kommer den utlovade uppdateringen från helgen :

Torsdag var det kval till Vinter Fjällpokalen, jag hade anmält 2 hundar till start från början  men när det blev lite kort om domare tog jag beslutet att dra mina hundar och döma i stället. 
Mitt parti som gick på Anåfjället, hade inte  den största turen med fåglarna som sprang på backen och var lite samarbetsvilliga. 
Från det andra partiet gick Z. Maffia vidare till final med fågelarbete, Maffia (Z. Razka-Z. Bacchus) ägs av Niklas & Maria Köhler. Från detta parti gick även Hurra Fjellets Nikki-Sixx vidare med fågelarbete, mormor till Nikki heter Z. Quezedilla, Nikki med Arve som förare slutade som nummer 3 i finalen med 1 UKL , Maffia slutade som oplacerad med 3 UKL. 

På fredagen startade jag 4 hundar, 2 i Unghunds klass och 2 i öppen klass. Min handler Christina hade dagens tuffaste uppgift.... STORT Tack Christina för att du tog på dig jobbet .
Vi hade en fin dag på Kölen, Lill-Tasha( Z. Bleika-Imingens Frost)  fixade till ett fint fågelarbete redan i första släpp, söket var sisådär, hon har inte kommit tillbaka ännu efter löpningen så dagen slutade med 2 UKL för hennes del och jag är väldigt nöjd med det. Kullbrodern Luzifer , hade det småtungt i snön, men bitvis jagade han riktigt bra och jag är nöjd med hans debut på jaktprov.
Ditzie är inte sig själv, vet inte vad det är , hon har varit lite skendräktig men det har aldrig påverkat henne förut, hon ser tung och oinspirerad ut och vill hela tiden ha stöd,det känns som att hon bara använder 70 % av sin kapacitet. Positivt var att hon i sitt sista släpp för dagen nästan var  tillbaka på sin normala nivå, det var skönt att se då jag började bli orolig över om hon var sjuk, nu känns det som att jag kan släppa det och att det är skendräktigheten som ställer till det.
Häkza (Z Money P-Joop de la Gordoniere) som gjorde sin andra start i vuxenklassen kan verkligen kan ta för sig i marken och hon gjorde sitt jobb, jag var glad för det tunga föret för hennes del. Ett fågelarbete i första släpp, hon höll sedan söksmässigt i ytterligare 2 släpp och fick sin 1 ÖKL/HP. YIPPEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!
När vi var nere från fjället fick jag även veta att min och Freddans Z. Nikez ( Z. Häkza-Imingens  Bajas) fått en 3 UKL på sin första start, hon hade haft släpp mot kullsystern Niezti som hade sekunderat Nikez och båda hade varit lugna i flog, bra jobbat av två 10 månader gamla unghundar.
Lördagen fortsatte med SM kval, Bleika och Duke startade i samma parti, efter 3 flotta fågelarbeten stod Zettertjärns Duke (Z. U-Hell "Mim"-B M Chinook) med ägare/förare Anja Fjellgren som vinnare av detta kval 1 SKL/Cert blev belöningen för denna prestation, detta var ekipagets debut i Segrarklass. Det här paret kommer att kunna gå långt :-)
Inte nog med det, i samma parti fick min Bleika 3 SKL. I finalen lyckades vi inte men jag är så nöjd och tacksam över helgens prestationer. Stort Grattis till Er alla och tack för att lägger ner tid och jobb på Era hundar!!
Ett stort Grattis till SM vinnaren Niklas Sundberg med IS Norrlandsguidens Gasa II, han blev även nummer 4 i SM med sin 11 år gamla tik Norrlandsguidens Bitch. Imponerande!! 

Även arrangemanget runt hela provet flöt på bra, tusen , tusen TACK till mina medarbetare Annette & Christina , Ni är fantastiskt duktiga. Jag hoppas att övriga deltagare trivdes och hade lika trevligt som vi hade det, med eller utan premier på sina hundar :-)

4 kommentarer:

Miranda Frings sa...

STORT GRATTIS!!! O, va jag blir varm inombords. Jag vet vilken underbar känsla det är att få ta hem ett pris. Det är bara att konstatera att du får fram bra hundar Kina!!!! Grattis igen till dig och din hundköpare <3

Jullan sa...

Ohhhh stort grattis till er !!!!! Sååå roligt:=)
Kram

TvåÄndsStickan sa...

Supergrattis!
Nästa år är Jenka och Gaston oxå med :-),eller hur Jullan ? kram till alla som fick premier i helgen!

Marit Bjercke sa...

Gratulerer masse med flotte premier på dine "små" i helgen! Det må jo kjennes stort!!

Ekstra moro at din Frost-"valp" fikk premie i helgen. Min er ikke riktig der enda, men har MYE motor og evnen til å finne fugl, så når hun blir "temmet" kan det bli ordentlig moro!!

Gratulerer også med vel gjennomført arrangement!