fredag 8 april 2011

Iona på fjället

Iona är redo
Iona 

Bleika dotter t Iona
Herr kaxig






En välbevarad tant

Iona som snart är 13 år får dessvärre inte följa med på fjället nu för tiden, nog för att hon är en pigg 13 åring som springer många mil per vecka i skoterspåren  men det blir helt enkelt för drygt för henne att vara med på våra träningsturer,  bara transportsträckan på skidor innan vi kan släppa är 7 km och det blir långa dagar när vi väl tagit oss in i marken. Häromdagen hade jag organiserat så att Iona kunde få följa med , det var skotertransport in i marken och hem för Ionas del.
Den glädjen som lyste ur hennes ögon när hon insåg att hon skulle få följa med på jakt (ja det är jakt för hunden) och inte bara åka skoter (som hon gillar skarpt) den är obeskrivlig, jag blev nästan tårögd när jag såg den blicken. Det är klart att farten är inte som den en gång var men storlek på söket har hon och en massa erfarenhet, här slösas det inte på stegen, kolla in terrängen och dit det ser intressant ut, dit springer vi. Iona hade flera fina situationer där Bleika sekunderade , Iona fick även sekundera Bleika vi flera tillfällen. Hon är så rolig Iona, reser knallhårt fortfarande, sedan lullar hon efter 10-15 meter innan hon sätter sig, då ser hon supermallig ut när hon vänder sig om och tittar på mig, det ser ut som att hon säger "jag gör som JAG vill". Efter en dryg timme med många vårsnälla ripor och många arbeten fick Iona sätta sig på skotern igen , gissa om hon var nöjd. Jag hoppas att jag ska kunna ta henne med på någon fler tur innan säsongen är över.


Iona var den valpen som blev kvar i kullen, jag hade inte tänkt behålla någon valp utan alla var tingade. Iona skulle hämtas när hon var 10 veckor, den nya ägaren ringde då och ville skjuta på hämtningen ytterligare 2 veckor men då var hon redan min och de fick ta valp från en senare kull i stället.
 Iona är förresten en ö utanför den skotska västkusten, det hade jag ingen aning om när jag döpte henne. Iona har alltid varit en härlig hund, med stor jaktlust, en duktig viltfinnare och en vilja att behaga, hon har alltid gett sitt bästa för mig. En underbar individ med mycket intrigitet, alltid positiv och redo att arbeta.

Hennes meriter på jaktprov är bl a. 1 UKL, 1 AK, 2 SKL/CK, 2 SKL SM-kval ( vid fyllda 10 år) på utställning har Iona CERT.
Hon har haft 3 valpkullar,  L-kullen med Zettertjärns Krutt,  T-kullen med Gordvalls Echo och B2 kullen med Tarock's Narvik. 
Jag är så otroligt glad över allt Iona gett mig bl a som mor till fina Liza och Bleika.....

Inga kommentarer: