torsdag 14 april 2011

Vårkänsla

Tasha kyler ner magen

 Tasha med mamma Bleika, man kan se vissa likheter
anji
Bleika sekunderar Tasha
Tasha

Bleika

Där flyger den
Häkza


Godnatt fjället







































































I går hade jag nog årets bästa träningsdag, inte så mycket fågel men de som fanns blev väl utnyttjade. När jag åkte passerade jag genom regnbyar, väl framme sken solen och jag fick en underbar eftermiddag och kväll.

Tasha fick äntligen uppleva en dag där hon fick flera chanser på kort tid, de chanserna tog hon väl till vara, Tasha är duktig på att pejla in fågel och jag har inte mycket att klaga på över hur hon hanterar dem, söksmässigt har hon en del outnyttjade resurser men söket brukar alltid blir stort nog så det bekymrar mig inte alls, det är viktigare att hon sköter sina fåglar.
Anji då......   igår sekunderade hon spontant  helt kort flera ggr, hon hade även ett tomstånd, vilket jag ser som positivt för det betyder att hon börjar använda nosen, dessutom tjuvreste hon på tomståndet  hon såg mycket förvirrad ut när inget flög upp, så det var en klar tjuvresning :-D   Hon gick förbi Tasha i stånd vid ett tillfälle och körde upp ripan men stannade när jag visslade efter 15-20 m, helt klart framgång. Anji behöver några flera dagar som i går för att poletten ska trilla ner, det står på vår önskelista.

Häkza och Bleika skötte sig såsom Segrarklass hundar bör  göra.... men på det finns det inga garantier. 
Jag är superglad över att Tasha börjar bli stabil i sina fågeltagningar, det är till hösten hon ska var som bäst, nu kan vi anmäla till Fjällpokalen !!!
Vi utnyttjade dagen till fullo och när vi kom ner till bilen hade det börjat skymma, det var väldigt stilla i bilen hem, det var 4 trötta setter tjejjer som sov sött i bilen, den 2 benta tjejen var rätt trött hon också och somnade ifrån duschen :-)))

4 kommentarer:

Dernole sa...

Vilka härliga bilder, och vilken härlig dag/kväll ni måste haft. Om jag vore av en avundsjuk natur hade den nog slagit till nu :)
Hoppas bäbisarna mår bra och Mimsan oxo!
Kram

Unknown sa...

Allt bar med Mim och hennes barn :-)
Tycker jag var värde en fin dag efter alla dagar med skitväder då vi varit ute och kämpat i dåligt före och med lite och hopplösa fåglar ;-D

Kari sa...

Hjelpe meg kor flotte bilder og dessuten skriver du så godt. Jeg følte jeg fulgte deg gjennom din årets flotteste treningsdag! Snestorm, dypsnø, kuldegrader og lette ryper glemmes på dager som denne:)
Dette er en dag du har fortjent!

Miranda sa...

Vilka fina bilder! Vad har du för kamera? Kram på dig o vovvarna =)