torsdag 12 maj 2011

Arbete och nöjen





Ojoj, vad spännade med simmande änder

Fina flickor Tasha och Anji
Iona på utkik efter änder att simma efter ..

Godis (Z Gniztra)




































































Då var det som vanligt igen, i morse visade termometern på 5 C  alltså vanligt maj väder i  Västra Jämtland :-(
Jaja, det var skönt att få några fina sommardagar, hann både njuta av sol och värme, få massa nyttigt utomhus jobb gjort och njuta av fina grillkvällar. Som vanligt är det alltid någon av de 4 benta med mig, det kan vara allt från att hämta ved i skogen och åka 4-hjuling till att ligga stilla bredvid elden vid våra vackra grillplats.  Mycket provocerande för det unga gardet att ligga och titta på andparet som simmar runt och visar upp sig bara 10 meter framför nosen. Det är trötta hundar som kojjar efter en sådan kväll, det är viktigt att aktivera hundarna även under denna årstid när de inte kan springa lösa, här blir det mycket passivietsövningar förutom joggingturer med matte. Apportövningar uppskattas av de flesta förutom Anji som är mitt uppe i sin lydnadsapport och just nu tycker det är ganska pestigt men jag vet att det snart vänder och hon kommer att tycka att apport är lika skoj som de övriga.
Nykomlingen Godis kallas numera för skuggan då hon helst går i mina hälar, det har blivit mycket nytt för henne senaste dagarna och att komma ny till en stor flock där hon ska hitta sin plats blir en omställning där hennes trygghet just nu är jag. Godis är en söt liten tik med mycket fart och fläkt i sig, mycket uppmärksam och samarbetsvillig, hon är meriterad med 3 ÖKL. Planen är att jag ska jaga med henne i höst och starta henne på jaktprov.

Inga kommentarer: