måndag 23 maj 2011

Mina 3 generationer



Från vänster Moromor Hedda-barnbarn Ditzie och dotter Mim. På bilden har
även mitt senaste tillskott  från Mims nuvarande  kull snikat sig med :-)





Hedda med barnbarn


från vänster: Mormor Iona, dotter Bleika och barnbarn Tasha
Men..har inte lilla röda lyckats här med
Iona och Bleika

Fyra generationer Zettertjärns




























Efter förra veckans åskväder har naturligtvis mitt internet legat nere, det var huvudmasten som var ur funktion så jag slapp iaf köpa ny router. Jag ska försöka  uppdatera helgens och förra veckans händelser i kommande inlägg


Tre generationer
Då solen faktiskt  visade sig vid flera tillfällen förra veckan lyckades jag  föreviga 2 av mina 3 generationer på bild. Jag ska även föreviga  den 3:e tikkombinationen med 3 generationer vid tillfälle som är Money Penny-Häkza och Nikez.E
Heddalinjen
När jag tittar på dessa bilder slår det mig att med Hedda linjen går det utför då det gäller jaktprovs premier på mina egna hundar....det är tur att mina valpköpare ändrar den trenden *hehe*


Hedda har alltid varit mitt hjärta och hon är både vacker och en fenomenal jakthund.  Hedda heter egentligen SE UCH Zettertjärns DC Magica de Hekz (Ditzie-N S JCH Björnebyens Chino) . Det hon gör det gör hon till 100 %, vinna eller försvinna är kanske hennes motto . Exteriört har hon verkligen präglat sina avkommor på bilden, då alla har Cert på utställning. Vi får väl hoppas att den nya lilla Röda ska rätta upp den andra biten med jaktprovspremier också....
Ja även Ditzie (döpt efter mormors mor) har alla förutsättningar om hon använder dem rätt även på jaktprov.
Iona linjen
När jag tittar på dessa 3 tikar ser jag en annan trend...att de följer i Ionas spår. Både Iona och Bleika behövde tid på sig för att få ihop sök, viltfinnande och fågelbehandling. De fick båda 1 UKL på sina sista starter i UKL. De stod tidigt och de behandlade fågeln mycket bra redan från början dock fattades det storlek på söket, de behövde lite extra tid på sig för att våga släppa sig ut.  För min del tycker jag om hundar som tar det i den ordningen..... söket brukar alltid bli stort nog med tiden. Det är alltid enklare att kontrollera en unghund som håller sig nära och där du har chans att hinna fram när den har fågel i näsan.
När det gäller Tasha , som för övrigt även hon är döpt efter sin moromors mor, så har hon en säsong kvar som unghund och jag har stora för hoppningar om Tasha till hösten :-)
exteriört har både Iona och Bleika Cert på utställning, vad Tasha går för får visa sig under sommaren.

Fyra generationer
Det sista fotot har några år på nacken, taget år 2003. På bilden ser vi längst bak Z Bleika av Andöya ( Nike-Santo) framför sitter hennes valp Panini "Gin" (Bleika-SE UCH Gordvalls Echo) som senare blev pappa till min I-kull med bl annat gogutten Izak. Bredvid Panini ligger SE UCH Ditzie (Anisette- NJCH Graneskogens Shott) som är mormorsmor och sedan mormor H´Nike (Ditzie-Faksfjellets Blesen II)).Av dessa är det endast Panini som är i livet i dag.....


Inga kommentarer: