onsdag 8 juni 2011

Välja valp



Prazzel
Bleika 12 veckor

Mamma Mim som valp
































































Jag har ingen mall eller test att gå efter när jag väljer valp utan jag går mycket på magkänslan . Visserligen gillar jag en valp som sticker ut, gärna lite kaxig och självständig men jag kan lika gärna ta den valpen som absolut inte sticker ut alls för att den fångat mitt hjärta.
När det gäller lilla Prazzel är det blicken som fångat mig hon påminner väldigt mycket om Bleika som också har den där kolsvarta brinnande blicken, man ser att det finns mycket vilja där. Det fanns exteriört snyggare tikar i kullen men redan vid 4 veckor hade Prazzel bestämt sig för mig och jag för henne....  För min del är exteriören en bonus men jag väljer inte valp efter det, vilja och utstrålning är det som fångar mig ....
Jag tror att ägaren/handlern är 65-70 % delaktig  i vad valpen ska utvecklas till. Det är inte så att jag som uppfödare plockar ut den bästa valpen gång på gång. Däremot har jag förmågan att plocka ut det som finns i hunden.
Jag har vi några tillfällen sparat den valpen som ingen annan ville ha och det har gått bra det också, Iona är en sådan valp.
Jag känner till en uppfödare som aldrig plockade ut sin valp utan tog den som blev kvar, det är få uppfödare som nått de framgångar som denna person uppnått oavsett ras.

Mitt råd till dig som ska välja valp är ...följ ditt hjärta <3

Inga kommentarer: